ALLES IN DE WIND
Een autobiografische voorstelling van en met Margreet Blanken
Première 4 Juli 2009
Margreet Blanken ontmaskert zichzelf:
moedig, maar niet bijster boeiend
door Nicole Beaujean
ARNHEM -
Het aanvankelijk open doek biedt zicht op drie aquarellen van beeldend kunstenaar Jit Nieuwenhuis. Onderwerp: de grachten van Oostende; ze verwijzen in de verte
naar Blankens achtergrond van schipperskind. Het is moedig wat ze doet: niet alleen haar eigen tekst uitspreken, zelfs haar eigen leven spelen. En dat in de stad waar ze volwassen werd, waar haar carrière vorm kreeg. Toch is er na een schuchter, bijna ongemakkelijk begin geen enkele aarzeling meer. Margreet Blanken kent iedere letter, is iedere letter.
Ze acteert zichzelf en doet dat met verve. In een uitvoerige therapeutische sessie legt ze haar masker af en evolueert voor de ogen van het gretige publiek van koele Margreet naar gevoelige Greetje. Al sinds op haar tiende haar vader overleed
kampt Blanken met een 'tekort aan man'. Haar levensverhaal rept over foute liefdes,
de schuld, schaamte en plicht van het christelijke geloof en haar zoektocht naar
spiritualiteit. Tijdens de lange monoloog drinkt ze opvallend veel water, wellicht
omdat het glas in haar hand haar een houding geeft, zoals de sigaret een roker. Er
zijn twee aardige solodansen, er is zorgvuldig gekozen muziek, waarbij vooral The
River of no Return door Marilyn Monroe indruk maakt. Blanken zingt ook zelf: onder
andere het kinderversje waar de voorstelling haar naam aan ontleent. Haar openlijke
verlangen naar de ideale man wekt sympathie op, hier en daar misschien zelfs herkenning.
De semi-