KAMER 204
Naar teksten van Neil Simon
Regie en decor: Joop van der Linden.
Met: Brit Vreenegoor, Joop van der Linden en Sofie Bogers.
Première 23 april 2011
Cultuurbijlage De Gelderlander 22 april 2011
THEATER HET HOF
Joop van der Linden en Brit Vreenegoor spelen in 'Kamer 204'
Kapot gaan in een komedie
door Maarten Reith
Het podium van theater Het Hof is omgebouwd tot een sjofele hotelsuite, voor twee komische eenakters. Twee stellen beleven er allerlei emotionele momenten.
Hoe reageer je als je je man betrapt met een andere vrouw in bed? Word je dan woedend? Of doe je iets heel anders? Met dat gegeven spelen Brit Vreenegoor en Joop van der Linden in Kamer 204, de nieuwe productie van theater Het Hof. Evenals Kamer 603 van enige jaren geleden bestaat ook Kamer 204 uit twee komische eenakters die zich beide afspelen in een hotelkamer.
Een van deze stukken gaat over het echtpaar Marcel en Conny, die overwinteren in Spanje en afzonderlijk van elkaar even naar Nederland overvliegen voor de bruiloft van hun petekind. Marcel reist een dag eerder, zijn broer heeft een `verrassing' voor hem geregeld die hem in zijn hotelkamer gezelschap houdt. Totdat Conny arriveert.
„Het is een situatie die iedereen kan overkomen", zegt Van der Linden zonder blikken of blozen.
„Maar hij is een beetje dom en gaat erop in", vult Vreenegoor aan. „Het overkomt hem letterlijk. Zijn vrouw wordt niet woedend, zoals je zou verwachten. Ze ziet het aan en voelt helemaal niets. Vaak reageert je lijf heel anders dan je zou denken."
De penibele situatie waarin de man verkeert, moet de nodige hilariteit oproepen.
Tenminste, als je het goed speelt, doceert Van der Linden. „De originele tekst zit
vol komische one-
De andere eenakter is totaal verschillend en gaat over Wim en Diana. Zij is actrice en genomineerd voor een Gouden Kalf, hij was acteur (nu antiekhandelaar) en steunt haar zo goed en kwaad als het kan. „Ze zijn elkaars toevluchtsoord, goed aan elkaar gewaagd maar kibbelen veel. Die uitreiking is verschrikkelijk voor de actrice. Ze staat voor de spiegel, weet niet wat ze aan moet, vindt zichzelf lelijk. Het publiek ziet het stel voor de uitreiking, en hoe ze na afloop weer terugkeren in de hotelsuite", schetst Vreenegoor. Hoe het afloopt, laten ze uiteraard in het midden. Van der Linden:
„Het is een emotionele gebeurtenis, met spanning en ontlading, gepaard met het nodige drankgebruik. Zo wordt het drama."
Kamer 204
'Kamer 204' bestaat uit twee eenakters, gebaseerd op teksten van de Amerikaanse toneelschrijver Neil Simon.
Beide stukken worden gespeeld door Joop van der Linden en Brit Vreenegoor, in het tweede stuk speelt ook Sophie Bogers mee.
Kamer 204 is te zien van 21 april t/m 20 mei, première op 23 april.
Speeldagen: woensdag t/m zaterdag, aanvang 20.30 uur, entree 14 euro. Reserveren
op 026-
Het Hof, Boekhorstenstraat 58, Arnhem. Zie ook theaterhethof.nl
Brit Vreenegoor (Diana) en Joop van der Linden (Wim)
DEEL II
Joop van der Linden (Marcel),
Brit Vreenegoor (Connie),
Sofie Bogers (Hoertje)
vrijdag 29 april 2011 De Gelderlander
Vermakelijk toneel over echtparen in onhandige situaties
door Maarten Reith
Komedie is niet de makkelijkste theatervorm om te spelen. Voor je het weet wordt
het platvloers, flauw of tenen-
Het is voor de zevende keer in vijftien jaar dat Het Hof een stuk van de Amerikaanse komedieschrijver Neil Simon op de planken brengt. Dat is niet verwonderlijk; Simons verhalen zijn Joop van der Linden en Brit Vreenegoor op het lijf geschreven. In de ongemakkelijke situaties waarin zij in Kamer 204 terechtkomen, voelen ze zich meer dan thuis.
Kamer 204 bestaat uit twee korte eenakters die zich weliswaar in dezelfde hotelsuite
afspelen, maar verder niets met elkaar te maken hebben. In het eerste deel, met het
echtpaar Wim en Diana, wordt subtiel met de humor omgegaan. Vreenegoor is de emotionele
druktemaker, Van der Linden probeert de kalmte te bewaren. In deel twee, rond Marcel
en Conny, zijn de rollen omgedraaid. Zij speelt kleiner, hij gaat helemaal los met
vet aangezet spel -
Voor de pauze zien we Wim en Diana, hij antiekhandelaar, zij filmactrice en genomineerd voor een Gouden Kalf. Ze ziet eruit als een doorgeslagen prinses in een veel te protserige jurk, maar dat kan haar onzekerheid niet verhullen. Voorafgaand aan de uitreiking drinken ze zichzelf moed in op hun hotelkamer. De toonzetting is dan nog bescheiden; geen denken aan dat zij de onderscheiding werkelijk krijgt, de andere genomineerden zijn veel beter. Na de uitreiking piept Diana wel anders; de hele filmsociety kan haar gestolen worden, ze kotst erop want hoe is het mogelijk dat het Gouden Kalf haar door de neus is geboord? Wim doet alsof hij haar steunt, maar intussen druipen zijn woorden van sarcasme. Het levert fraaie satire op het filmsterrenbestaan op.
Na de pauze gaat het er wilder aan toe, met een slapstick-
Zijn vrouw Conny heeft een dag later pas het vliegtuig genomen en arriveert 's ochtends in het hotel, voordat Marcel de kans heeft gehad de prostituee de kamer uit te werken.
Hij voert allerlei ongeloofwaardige smoezen aan om te voorkomen dat zijn vrouw het hoertje ontdekt, met als enige effect dat zij hem hoe langer hoe verdachter vindt. Gaandeweg raakt Marcel steeds verder verstrikt in zijn eigen leugens, totdat de aap uiteindelijk uit de mouw komt.
Van der Linden zet het gedraai en gedweep van Marcel overtuigend neer, Vreenegoor maakt sterk de omslag van de woedende bedrogen echtgenote naar een onderkoelde, berekenende dame.
De lachsalvo's donderen bij deze komedie door de zaal.
-
DEEL I
Joop van der Linden als Marcel en Brit Vreenegoor als Conny. Foto: Sofie Bogers