Recensie Arnhemse Courant 19-
Hamlet als spiegel van het Theater
Voorstelling: Heden noch Hamlet..." Schrijver: Rainer Lewandowski. Vertaling: Jose van der Linden, Thomas Verbogt. Produktie: Stichtlng Het Hof. Speler: Joop van der Linden. Regie: Judith Brokking, Hajo Bruins. Decor: Ed Smit.
door Paul Vergeest
ARNHEM -
De toneelknecht Johan van Straten, eens zelf een gevierd toneelspeler -
Johan van Straten, zo bleek vrijdag tijdens de premiere van „Vanavond noch Hamlet", is een man met een cynische blik, die haarscherp de hiërarchie van het podium analyseert waarbij de inbreng van de man van de techniek altijd wordt onderschat door de mensen die het eigenlijke succes willen behalen: de akteurs zelf.
Langzamerhand verandert de toneelknecht Johan van Straten van een miskend persoon in iemand die trots is op zijn werk en vol vuur demonstreert op welke manieren je het voordoek kunt openen.
De Hamlet, die hij verschillende malen mocht spelen, geeft aanleiding tot leuke bespiegelingen over de ideeen van de regisseurs, die met hun moderne opvattingen uit de jaren zestig het theater geweld aandeden.
Het grote toneel met enkele attributen van Hamlet aanwezig, zoals de troon en enkele kantelen van het koninklijk kasteel, is het onwezenlijke decor waarin deze miskende akteur, nu verantwoordelijk voor het voordoek, zijn ontboezemingen uitspreekt. Johan van Straten kreeg in de figuur van Joop van der Linden een meer dan goede pleitbezorger.
De Duitse schrijver Rainer Lewandowski heeft met dit in 1985 geschreven stuk een amusante kijk gegeven op het gebeuren achter toneel, en belangrijker nog over het toneel zelf. De humor die soms niet al te spits was, in Duitsland lacht het publiek al gauw, werd toch steeds leuker, trouwens de hele bewerking van dit stuk naar Nederlandse verhoudingen leek mij uiterst geslaagd.
Joop van der Linden, eigenlijk Johan van Straten, heeft met deze produktie van „Vanavond
noch Hamlet" ons een spiegel voorgehouden van de hoogte-
-
Recensie De Gelderlander 17-
Geslaagde gok
`Vanavond noch Hamlet.. .' van Rainer Lewandowskl door Joop van der Linden. Spelregle: Judith Brokking en Hajo Bruins. Vertaling/bewerking:Thomas Verbogt en Jose van der Linden. Decor: Ed Smit. Gezien: gisteravond grote zaal schouwburg Arnhem.
Door Suzanne Hoenderdaal
Heeft u zich, als theaterbezoeker ooit verdiept in de expressie van de gordijnen
-
Heeft u ooit stilgestaan bij de mensen achter de coulissen, kent u de psychologie van de doekophaler en het gekissebis tussen acteurs en toneelmeesters?
Aan het woord is de mislukte acteur Johan van Straten, die tenminste nog iets met toneel te maken is blijven houden door op een creatieve manier het doek te openen en te sluiten. Hij legt precies uit hoe dat gaat. Het legt nog veel meer uit: de hele zichtbare en onzichtbare wereld van regisseurs en `hun concept', van acteurs en actrices met hun onderling gekrakeel en vooral van het belang van het doek.
Ooit speelde Johan van Straten Hamlet, de droom van iedere acteur. Hij kreeg nog veel meer karakterrollen te spelen, maar zakte met talent en al van lieverlee terug tot butlers, bodes en soldaten.
Nu is Johan van Straten een wat houteklazerige mopperkont geworden. Hij moet het publiek in de zaal vertellen dat de voorstelling van `Hamlet' die avond niet door zal gaan: Hamlet heeft zijn been gebroken. Ga dus maar weer naar huis. Niemand gaat. Van Straten ruimt de boel dus maar op en komt gaandeweg op stoom: het belang van het doek, het belang van toneelmeesters, inspecienten en requisiteurs. Zonder deze mensen is er geen toneelstuk mogelijk. Maar voor wie is het applaus?... Juist. (Heel consequent haalt Joop van der Linden na afloop van zijn `Vanavond noch Hamlet...' dan ook al deze werkers achter de schermen naar voren.)
Waagstuk
Joop van der Linden. Het was een waagstuk om in zijn eentje een produktie te bemannen. Als speler van Theatergroep Het Hof had hij, samen met compaan Ruurt de Maesschalck, bekendheid binnen het circuit van kleine zalen. Hij geloofde zo heilig in het stuk van Rainer Lewandowski, dat alleen maar op een groot lijstentoneel gespeeld kan worden (al is het maar vanwege het doek), dat hij de gok waagde in de grote zaal.
Hij heeft goed gegokt. `Vanavond noch Hamlet...' moet net als `de' Hamlet zelf heerlijk
spelen zijn voor een acteur. En voor Joop van der Linden in het bijzonder. Hij kon
er nu namelijk ongegeneerd zijn komische kanten in kwijt zonder uit de toon te vallen
als oppervlakkige komiek. Want het stuk zit stikvol grote en kleine grappen. Woordgrappen,
inside-
Maar ook andere registers van het acteurschap komen aan bod: de ernst, de aandoenlijkheid, de woede, de liefde, het verdriet. Joop kan het.
VANAVOND NOCH HAMLET…
van Rainer Lewandowski.
Productie: Stichting Het Hof. Bewerking en spel: Joop van der Linden.
Speladviezen; Judith Brokking en Hajo Bruins
Vertaling: Thomas Verbogt en Jose van der Linden -
Techniek; Ad van Hassel en Ernst Soetekouw -
Nederlandse première 16 september 1988; Grote zaal Stadsschouwburg Arnhem.