STARTPAGINA.
EMAIL.
HET THEATER.
EERDERE PRODUCTIES.
JOOP.

Lijf On Stage

 

Van en door LOS muziektheater

Spelbegeleiding: Jan van Eijndthoven; Eindregie; Joop van der Linden

Première 21 januari 2010

Veelbelovend LOS wil iets te graag grappig zijn

 

LOS Muziektheater met Lijf on sta­ge

Gezien: Theater het Hof, Arnhem, 23/1

Te zien: aldaar t/m 5 februari

door Maarten Reith

 

Het jonge lijf dat niet per­fect is, de angst om een uitgezakte bejaarde te worden, het willen heb­ben van een man, of een hond, en daar omheen veel pogingen om zogenaamde taboes te doorbreken over (bejaarden-) seks, poep, over­beharing, plastische chirurgie en de dood. Daar draait het om in Lijf on stage, het eerste avondvullende theaterprogramma van LOS Mu­ziektheater.

Het gaat goed met de vier meiden die elkaar kennen van de oplei­ding Muziektheater aan het Arn­hemse conservatorium. Humor TV van de VARA heeft Charlotte Waardenburg, Dookje van Dieren, Femke Vernij en Kim de Vuijk on­langs uitgeroepen tot Meest Veel­belovend Talent, wat er mede voor zorgt dat alle tien (!) voorstellin­gen die ze nu in theater Het Hof spelen, allemaal zijn uitverkocht. Het viertal staat fris, onbevangen en met lef op het podium. Aan at­tributen hebben ze niet meer no­dig dan een piano (bespeeld door Dookje), vier rollators en grote bril­len met dikke glazen. Verder ge­bruiken ze vooral hun lijf - om mee te zingen, te spotten, te verlei­den of de verschrompelde en weg­kwijnende bejaarde uit te hangen. Sterk is het viertal vooral in spits­vondige liedteksten en meerstem­mige zang. Charlotte danst als een jeugdige ballerina met een rollator, de Shaffy-persiflage van Dookje (Zit, blijf, af, lig, wacht, op en eron­der) is een komische vondst, even­als de act waarbij 'vreemde' han­den Kims lichaam beroeren ter­wijl ze een aria zingt over zelfbe­vrediging. Femke speelt het over­tuigendst een bejaarde.

LOS heeft zeker humor. Maar het is jammer dat de jonge vrouwen zo ontzettend druk bezig zijn om de hele tijd grappig te willen zijn. Dat leidt tot overdreven en soms zelfs infantiel gedrag. Zelfs de meer gevoelige liedjes worden he­laas vaak voorzien van een wat ge­kunsteld komisch sausje. Daarmee doen Charlotte, Dookje, Femke en Kim zichzelf tekort, en ze doen zo afbreuk aan hun eigen sterke com­posities en verzinsels. Lekker gek doen met wat platte grappen, meer heeft het dan niet om het lijf. LOS is veelbelovend, maar moet er nog wel aan werken om die belofte écht in te lossen.