STARTPAGINA.
EMAIL.
HET THEATER.
EERDERE PRODUCTIES.
JOOP.

Recensie De Gelderlander

“TAGESAUSSCHNITTE”

 

Een muziektheaterproductie van De Brecht Compagnie.

 

Een unieke combinatie van de film “Berlin Symfonie einer Großstadt” met teksten van Brecht , muziek van Eissler, Dessau en Weill, gezongen en gespeeld door Anne Dammers en Charlotte Faber.

Het HoF

Presenteert

 

 

met de muziektheaterproductie:

TAGESAUSSCHNITTE

met Anne Dammers (zang) en Charlotte Faber  (piano)

 

Première 30 september 2010

De film van de avant-gardistische cineast Walter Ruttmann (1887–1941)  toont een dag in Berlijn, een gewone alledaagse dag in Berlijn in de jaren twintig van de vorige eeuw. Het gebruik van verschillende objectieven de snelheid van montage de voor die tijd ongebruikelijke cameraposities maken de film tot een uniek document. De beelden tonen een ontwakende stad met de mensen van alle rangen en standen. De armoede en de rijkdom. De beginnende industriële ontwikkeling, de nieuwe communicatiemiddelen, het bruisende uitgaansleven. Zonder verhaal maar het verloop van de dag als leidraad.

Ongeveer tegelijkertijd registreerde Bertolt Brecht met gedichten en verhalen de menselijke factor in de nieuwe veranderende samenleving. Hoe dezelfde mensen zich totaal anders manifesteren naargelang de omstandigheden. “Eerst komt het vreten en dan komt de moraal”.

 

 

Anne Dammers bezingt met haar dynamische bariton deze film, zij is al vanaf haar conservatoriumopleiding gefascineerd door de kracht van de universele boodschap van Brecht, vertolkt deze liederen als geen ander, ze weet in haar begeleidster op de piano Charlotte Faber een synergetisch muzikale partner. Ze kennen elkaar al vanaf hun studietijd aan het Twents conservatorium en zijn door en door bekend met het Brecht idioom.

 

De film van Ruttmann is meer dan een passende illustratie bij de liederen van Brecht. “De mens in zijn omgeving maakt de mens die hij is”, wordt zo mooi geïllustreerd In “Berlin Symfonie einer Großstadt” dat deze unieke combinatie van Brecht teksten , prachtige muziek van Eissler, Dessau en Weill en de indrukwekkende beelden van Ruttmann de boodschap van de (nog steeds verrassend actuele) menselijke moraal intens overbrengt.

 

Niet alleen de Brechtliefhebbers, maar ook degenen die nog niet bekend zijn met het Brecht-oeuvre, komen met “TAGESAUSSCHNITTE” volop aan hun trekken.