GEEN HAMLET
van Rainer Lewandowski
Speladviezen: Wannie de Wijn -
Première: 3 oktober 1998G
Recensie Arnhemse Courant
Van der Linden vermakelijk als gesjeesde
acteur in voorstelling 'Geen Hamlet'
Toneelvoorstelling: Het Hof, 'Geen Hamlet'. Tekst: William Shakespeare, Rainer Lewandowski, Joop van der Linden, Thomas Verbogt. Spel: Joop van der Linden. Gezien: 3/11(première) in Theater Het Hof ARNHEM.
Wie er nog altijd spijt van heeft ooit de stap naar 'het toneel' niet te hebben gezet, kan deze maand wat dit betreft afdoende gemoedsrust vinden in Theater Het Hof te Arnhem bij de voorstelling 'Geen Hamlet'. Als we de gewezen acteur Johan van Stratenmoeten geloven, is het leven in het theater geen pretje; of je nu een ster bent of, zoals in het geval van Van Straten, je plaats tussen de coulissen is. Iedereen loopt elkaar in de weg, er heersen afgunst en pikorde en er kunnen ongelukken gebeuren.
Als het doek open gaat en Van Straten een zaal vol publiek ziet, maakt hij zich schielijk uit de voeten. Het doek gaat weer dicht en blijft dat enige tijd, tot Van Straten weer verschijnt en de mededeling doet dat de aangekondigde voorstelling 'Hamlet' is afgelast. Reden: 'een gebroken been'.
Van Straten begint aan het opruimen van attributen en decorstukken en omdat het
publiek toch blijft zitten, vertelt hij een en ander over zijn zeer verantwoordelijke
werk als bediener van het doek, over nukken van acteurs en ambities van regisseurs
en vooral ook over zijn leven: Ooit was hij zelf acteur, speelde Hamlet, maar door
een tragische samenloop van omstandigheden slijt hij nu zijn dagen als toneelknecht.
Maar wil het publiek 'Hamlet', dan krijg het ook 'Hamlet', van Van Straten in eigen
persoon! Geen Hamlet omvat een soort van spoedcursus toneeltechniek, herinneringen
aan Shakespeare-
Joop van der Linden brengt de solo in zijn quasi-
Tien jaar geleden speelde Van der Linden het stuk in grote zalen, maar in zijn intieme theatertje Het Hof komt het zeker zo goed tot zijn recht. 'Geen Hamlet' is zeer vermakelijk en wie het heeft gezien; zal zich voortaan minder snel vergapen aan het sterrendom dan (wellicht) voorheen.
RIJK VAN ROTTERDAM'
-
Recensie De Gelderlander
Geen Hamlet' komt na tien
Jaar verbeterd uit de kast
Theater het Hof speelt Geen Hamlet van Rainer Lewandowski.
Spel: Joop van der Linden. Techniek: Jan van Wijk.
Teksten: William Shakespeare, Rainer Lewandowski, Joop van der Linden, Thomas Verbogt. Gezien: zaterdagavond (premiere) in Theater Het Hof, Arnhem.
Door SUZANNE HOENDERDAAL
Tien jaar geleden waagde Joop van de Linden het solo te spelen op het grote toneel van de grote zaal in de Arnhemse schouwburg. Hij had per se een voordoek (gordijn) nodig. Dat stuk heette toen Vanavond noch Hamlet (rare titel) en ging in première op vrijdag 16 september 1988. Nu, tien jaar later, heeft Joop van der Linden zijn eigen, intieme theater Het Hof aan de Boekhorstenstraat in Arnhem. Ieder maand (ongeveer) moet er een nieuw stuk op de planken verschijnen. Dat is een hoop gedoe en geregel: Dus, dacht Joop, ik heb nog een stuk in de kast dat past in de opzet van dit theater en bovendien heb ik er geen andere spelers voor nodig.
Intimiteit
Heel slim bekeken. Vanavond noch Hamlet werd veranderd in: Geen Hamlet, het werd
bijgesteld en gemoderniseerd en Van der Linden ging aan de slag. Juist de intimiteit
van Het Hof werkt voor dit stuk uitstekend. Het heeft bovendien het vereiste lijstentoneel
en een doek, maar, in tegenstelling tot de grote schouwburgzaal, zit je er als publiek
gezellig dichtbij. En zo moet het ook. De man die zijn brood verdient met het openen
en sluiten van de gordijnen, iemand dus die duidelijk achter de schermen van het
theater werkt, kan op deze manier al keuvelend zijn ei kwijt. Hij kan klein spelen,
wat de subtiliteit ten goede komt. Volgens de recensie van tien jaar geleden was
de ex-
Gesprek
Hij begint met de aankondiging dat Hamlet van Shakespeare niet doorgaat. Van Straten breekt het decor af en zo komt het gesprek op gang: De monoloog, liever gezegd. Zijn mislukking als acteur heeft hem nogal cynisch gemaakt. De hele theaterwereld wordt op de hak genomen. Toch is zijn liefde voor toneel zo groot dat zijn plaatsje achter de schermen beter is dan niets. Nu hij het rijk alleen heeft, kan hij zijn eigen talenten laten zien. Joop van der Linden doet dat ingehouden, terloops en met vakmanschap. Er hoeven geen schepjes meer bovenop, het nadrukkelijk komische is geschrapt: Prima. Hij en Geen Hamlet zijn sterk genoeg.