STARTPAGINA.
EMAIL.
HET THEATER.
EERDERE PRODUCTIES.
JOOP.

GEEN HAMLET

van Rainer Lewandowski

Speladviezen: Wannie de Wijn - Spel en decor: Joop van der Linden .

 Première: 3 oktober 1998G

Recensie Arnhemse Courant

Van der Linden vermakelijk als gesjeesde

acteur in voorstelling 'Geen Hamlet'

 

Toneelvoorstelling: Het Hof, 'Geen Hamlet'. Tekst: William Sha­kespeare, Rainer Lewandowski, Joop van der Linden, Thomas Ver­bogt. Spel: Joop van der Linden. Gezien: 3/11(première) in Theater Het Hof ARNHEM.

 

Wie er nog altijd spijt van heeft ooit de stap naar 'het toneel' niet te hebben gezet, kan deze maand wat dit betreft afdoende gemoedsrust vinden in Theater Het Hof te Arnhem bij de voor­stelling 'Geen Hamlet'. Als we de gewezen acteur Johan van Stra­tenmoeten geloven, is het leven in het theater geen pretje; of je nu een ster bent of, zoals in het geval van Van Straten, je plaats tussen de coulissen is. Iedereen loopt elkaar in de weg, er heer­sen afgunst en pikorde en er kunnen ongelukken gebeuren.

Als het doek open gaat en Van Straten een zaal vol publiek ziet, maakt hij zich schielijk uit de voeten. Het doek gaat weer dicht en blijft dat enige tijd, tot Van Straten weer verschijnt en de mededeling doet dat de aan­gekondigde voorstelling 'Ham­let' is afgelast. Reden: 'een ge­broken been'.

Van Straten begint aan het op­ruimen van attributen en decor­stukken en omdat het publiek toch blijft zitten, vertelt hij een en ander over zijn zeer verantwoordelijke werk als bediener van het doek, over nukken van acteurs en ambities van regis­seurs en vooral ook over zijn le­ven: Ooit was hij zelf acteur, speelde Hamlet, maar door een tragische samenloop van om­standigheden slijt hij nu zijn da­gen als toneelknecht. Maar wil het publiek 'Hamlet', dan krijg het ook 'Hamlet', van Van Straten in eigen persoon! Geen Hamlet omvat een soort van spoedcursus toneeltechniek, herinneringen aan Shakespeare-scénes en roddel en achterklap. Dat alles in een satirische context. En er is dat droevige verhaal over de mislukte carrière.

Joop van der Linden brengt de solo in zijn quasi-nonchalante speelstijl, die vrijwel scène na scène goed is voor een lach. Aan reliëf zou de voorstelling winnen als citaten uit toneelklassiekers met wat meer bevlogenheid gebracht werden. Het personage Van Straten koestert weliswaar niet weinig rancune aangaande de bombarie van het serieuze theater en de destructieve uitwerking van het moderne toneel op Het Vak, maar juist achter die laatste kritiek gaan restanten van zijn heimwee naar de magie van een goed gespeelde passage schuil. Niet voor niets wordt de voorstelling na de pauze meer inleefbaar als de slap-stick-achtige taferelen plaatsmaken voor tragi-komische mijmeringen.

Tien jaar geleden speelde Van der Linden het stuk in grote zalen, maar in zijn intieme theatertje Het Hof komt het zeker zo goed tot zijn recht. 'Geen Hamlet' is zeer vermakelijk en wie het heeft gezien; zal zich voortaan minder snel vergapen aan het sterrendom dan (wellicht) voorheen.

RIJK VAN ROTTERDAM'

------------------------

 

Recensie De Gelderlander

Geen Hamlet' komt na tien

Jaar verbeterd uit de kast

 

Theater het Hof speelt Geen Hamlet van Rainer Lewandowski.

Spel: Joop van der Linden. Techniek: Jan van Wijk.

Teksten: William Shakespeare, Rainer Lewandowski, Joop van der Linden, Thomas Verbogt. Gezien: zaterdagavond (premiere) in Theater Het Hof, Arnhem.

 

Door SUZANNE HOENDERDAAL

 

Tien jaar geleden waagde Joop van de Linden het solo te spelen op het grote toneel van de grote zaal in de Arnhemse schouwburg. Hij had per se een voordoek (gordijn) nodig. Dat stuk heette toen Vanavond noch Hamlet (rare titel) en ging in première op vrijdag 16 september 1988. Nu, tien jaar later, heeft Joop van der Linden zijn eigen, intieme theater Het Hof aan de Boekhor­stenstraat in Arnhem. Ieder maand (ongeveer) moet er een nieuw stuk op de planken ver­schijnen. Dat is een hoop gedoe en geregel: Dus, dacht Joop, ik heb nog een stuk in de kast dat past in de opzet van dit theater en bovendien heb ik er geen an­dere spelers voor nodig.

Intimiteit

Heel slim bekeken. Vanavond noch Hamlet werd veranderd in: Geen Hamlet, het werd bijgesteld en gemoderniseerd en Van der Linden ging aan de slag. Juist de intimiteit van Het Hof werkt voor dit stuk uitstekend. Het heeft bovendien het vereiste lijstentoneel en een doek, maar, in tegenstelling tot de grote schouwburgzaal, zit je er als pu­bliek gezellig dichtbij. En zo moet het ook. De man die zijn brood verdient met het openen en sluiten van de gordijnen, ie­mand dus die duidelijk achter de schermen van het theater werkt, kan op deze manier al keuvelend zijn ei kwijt. Hij kan klein spelen, wat de subtiliteit ten goede komt. Volgens de recensie van tien jaar geleden was de ex-acteur Johan van Straten (Joop van der Lin­den) niet alleen veel meer met dat doek in de weer, hij speelde zijn personage ook cabaretesker dan nu het geval was. Volgens mij is de nieuwe versie een ver­betering. Waar het om gaat, is het kijkje in de keuken van het toneel. De ijdele acteurs en actrices met hun nukken, de regisseurs met hun concepten, de mensen ach­ter de schermen (inclusief de doekophaler) zonder wie grote stukken niet gespeeld zouden kunnen worden. Waar het ook om gaat, is het levensverhaal van een mislukt acteur: Johan van Straten zelf.

Gesprek

Hij begint met de aankondiging dat Hamlet van Shakespeare niet doorgaat. Van Straten breekt het decor af en zo komt het gesprek op gang: De monoloog, liever ge­zegd. Zijn mislukking als acteur heeft hem nogal cynisch gemaakt. De hele theaterwereld wordt op de hak genomen. Toch is zijn liefde voor toneel zo groot dat zijn plaatsje achter de schermen be­ter is dan niets. Nu hij het rijk al­leen heeft, kan hij zijn eigen ta­lenten laten zien. Joop van der Linden doet dat ingehouden, ter­loops en met vakmanschap. Er hoeven geen schepjes meer bo­venop, het nadrukkelijk komi­sche is geschrapt: Prima. Hij en Geen Hamlet zijn sterk genoeg.