VRIJDAG
van Hugo Claus
Regie: Wannie de Wijn. Decor: Joop van der Linden.
Met: Caroline Almekinders, Relinde Moors, Paul Gieske en Joop van der Linden.
Première: 30-
Recensie Arnhemsche Courant
’Vrijdag’ imposant stuk om bij te grienen
George Vermeersch, de hoofdpersoon uit " het toneelstuk Vrijdag' van Hugo Claus, ligt bovenop zijn vrouw. George heeft zojuist de televisie aan stukken getrapt en in huis zijn de stoppen gesprongen. Het enige licht in de kamer komt van buiten. Vuilgrijs is dit licht en van God verlaten. De kleine huiskamer van het gezin Vermeersch dat door dit licht wordt beschenen, is al even gruwelijk. De Oisterwijkkast met Delfts blauw, de droogkap in wit en oranje en de klok met hertengewei; de moed zinkt je in de schoenen als je het ziet.
Een passende opstelling voor Claus' stuk is het wel, dit decor op het toneel van Theater Het Hof, waar 'Vrijdag' afgelopen zaterdag in première ging. `Vrijdag' is geen vrolijk stuk. George Vermeersch heeft een straf uitgezeten voor het misbruiken van zijn dochter. Thuis wacht Georges vrouw. Ze heeft een kind gekregen van Georges vriend en dorpsgenoot Eric. Wat gaat George ondernemen? Je verwacht dat hij wraak neemt. Inderdaad grijpt George, gespeeld door acteur Paul Gieske, zijn vrouw Jeanne naar de keel. Zijn handen glijden evenwel naar beneden over haar lichaam en vervolgens keert hij zich vol afschuw van haar af. Wat George Vermeersch gaat doen, is voor de toeschouwer een even groot raadsel als voor George Vermeersch zelf.
Acteur Paul Gieske maakt van George Vermeersch een van vertwijfeling naar lucht happende vleesberg. Het is mooi om Gieske te zien dansen als een grimmige beer, om hem te zien smelten voor zijn overspelige vrouw en om hem vervolgens vloekend naar de keuken te zien lopen. Gieske speelt met actrice Relinde Moors een adembenemende scène, waarin Vermeersch, als in een nachtmerrie, zijn incestueuze verleden herbeleeft.
'Vrijdag' van Theater Het Hof is geen voorstelling voor intellectuele bespiegelen, maar een voorstelling om stiekem in het duister bij te grienen. Schrijver Claus behandelde de grote thema's Schuld, Lijden en Vergeving op een onnadrukkelijke, bijna verhulde wijze en wellicht schuilt daarin de directe en aangrijpende werking van het stuk. De situering in een onaanzienlijk milieu en de alledaagse taal scheppen de ruimte voor komische ontladingen die het stuk behoeden voor het melodrama. Zelden was de onnozele gelaatsuitdrukking van acteur Joop van der Linden zo op zijn plaats als hier in dit stuk, waar Van der Linden in de rol van de bedremmelde hennetaster Eric tegenover de grommende Gieske staat.
Acteur, regisseur, theaterdirecteur en beroepsproletariër Joop van der Linden, een man die nu al jaren in zijn volkstheater Het Hof tegen de wind in fietst van het culturele establishment, maakte een indrukwekkende voorstelling die u onmiddellijk moet gaan zien.
PETER NIJENHUIS
Recensie De Gelderlander
Luchtige ‘Vrijdag’ Theater Het Hof
Door SUZANNE HOENDERDAAL
Eigenlijk is Vrijdag een stuk dat bol staat van de conflicten, woede en pijn: Een
stuk vol schuld en boete waar zwaar Drama van te maken-
Als George uit de gevangenis komt blijkt zijn vrouw een baby te hebben van zijn beste vriend Eric. De pest die hij daarover in heeft reageert hij af met een flinke trap tegen de keukendeur, die als een running gag door de voorstelling loopt, maar verder doet hij zijn best het te begrijpen. Jeanne begrijpt op haar beurt dat George haar de deur zal wijzen. Dat lijkt haar een logische reactie. Even lijkt het uit de hand te lopen als George Eric met een mes aan wil vallen, maar de soep wordt niet zo heet gegeten en de keukendeur biedt uitkomst.
De luchtigheid zit in de toon. Er valt dan ook te lachen om de situatie, wat vooral
voor rekening komt van Paul Gieske als George en Caroline Almekinders als Jeanne.
En Hugo Claus natuurlijk, die de clausen aandroeg. In alle redelijkheid probeert
het echtpaar de draad weer op te pakken. Ze laten Eric opdraven als het hen uitkomt
en sturen hem weer naar zijn moeder toe als ze met hem zijn uitgepraat. In een flash-
Eric. (Joop van der Linden) weet zich niet goed een houding te geven binnnen de driehoek. Vrouw van vriend verleid, kind gemaakt, vriend, terug, hoe gedraag je je tijdens de confrontatie? Vooral als je ziet dat het echtpaar het goed met elkaar kan vinden en jij dus niet als reddende ridder de dame hoeft te beschermen. George wordt heen en weer geslingerd tussen de redelijkheid, de keukendeur en zijn schuldgevoel over wat er gebeurde met zijn dochter. Jeanne kijkt opgewekt de kat uit de boom: Ze tilt niet al te zwaar aan haar overspel en verdoezelt niets. Met haar openheid en haar nuchtere kijk op de, zaak is ze een heerlijk verfrissend mens. En zo wordt de lijst van ‘lekkere’ stukken in het intieme Hoftheater steeds langer.