VILLON – BRECHT EN WEER TERUG.
Liederen en teksten van o.a. Villon/Brecht/Weill/Eissler.
met: Charlotte Faber (piano) en Anne Dammers (zang)
Première 24 -
Recensie van november 2000
Herenigde Dammers en Faber op dreef in Het Hof
Het Hof is een perfect theater met de juiste sfeer voor een voorstelling als "Villon-
`Alles is ijdelheid' spreekt uit het werk van Villon. Dit werk staat heel dicht bij het leven. Het is ironisch en melancholiek. De vaak aangrijpende teksten van Brecht zijn op onnavolgbare wijze door Weill op muziek gezet. Dat leverde liederen op die een schitterend beeld geven van het toen zo bewogen leven en het gecompliceerde bestaan in de grote stad. Ook Eisler componeerde voor Brecht, sloot zich aan bij de proletarische componisten en schreef veel politieke liederen.
Het is heel goed dat Anne Dammers en Charlotte Faber weer samenwerken, want wat zij presenteren is van hoog gehalte. Dammers en Faber hebben uit de oeuvres van genoemde componisten een prachtig programma samengesteld. En ze brengen het met oog voor veel finesses op het podium: In een sober maar doeltreffend decor zong en speelde Anne Dammers op volstrekt natuurlijke wijze. Ze is geen klassieke zangeres, maar wel iemand die beschikt over een grote dosis inlevingsvermogen en expressiviteit. Waar nodig belichaamt ze het drama, maar ze straalt ook spot en lichtzinnigheid uit. Haar uitspraak is werlkelijk perfect en haar stem past zeer goed bij het materiaal. Slechts in de gelezen teksten van Villon was de verstaanbaarheid niet altijd optimaal, maar verder niets dan lof voor liederen als `Mackie Messer', `Das Lied von der Unzulänglichkeit menschlichen Lebens' en `Marie weine nicht'.
Charlotte Faber is een betrouwbare begeleidster. Ze speelt uiterst sober, naar ik aanneem weloverwogen.
Immers de muziek van vooral Weill is zeer sober als het om begeleiding gaat. Zij is slechts een ondersteuning, ook in orkestrale zettingen. Wat het persbericht aangaf is volkomen bewaarheid: "Deze liederenavond zal zowel voor de kenner als voor de leek een zeer onderhoudend en kwalitatief hoogstaand zijn".
ROEL ROELFZEMA