DE DOOD EN HET MEISJE
van Ariel Dorfman
Regie en decor: Joop van der Linden
Met: Lilian van den Berg, Donat Ontskul en Jaap van den Top.
Première 7 april 2001.
Actuele Maxima grappen in 'De dood' en het meisje'
Door Mieke Hendrikse
Ariel Dorfman (1942) schreef `De dood en het meisje' in 1991. Deze psychologische thriller speelt zich af in Chili, jaren na de dictatuur. Een alleraardigste dokter brengt Geraldo Escobar thuis, omdat hij met pech langs de weg stond. Zijn vrouw, Paulina Escobar, hoort het gesprek dat de mannen voeren.
Volgens haar is de vriendelijke dokter de man die haar jaren geleden verkrachtte en martelde in een Chileense gevangenis. Gezien heeft ze hem nooit, want ze was destijds geblinddoekt. Maar ze herkent zijn stem. Als de dokter blijft overnachten, sluipt ze zijn kamer binnen en neemt hem gevangen. "Knus hè, zo met z'n tweeën?" zegt ze, terwijl ze hem heeft vastgebonden, een slipje in zijn mond heeft geduwd en een pistool op hem heeft gericht. Het is tijd voor wraak.
Gruwelijke feiten komen aan het licht en emoties laaien op: `De dood en het meisje' is een heftig en indrukwekkend verhaal. De voorstelling kent een aantal mooie, integere momenten. Wanneer Paulina vertelt over de pijn, die ze vijftien jaar lang met zich heeft meegedragen en hoe dit haar leven heeft beïnvloed, gaan de haren je in de nek recht overeind staan. In de uitbarsting van Geraldo tegen de dokter is zijn woede zowel voorstelbaar als voelbaar. Maar de vertolking wordt niet op een zware manier gebracht. Scherpe, cynische opmerkingen van Paulina en actuele Maximagrapjes, maken de voorstelling ook aangenaam om naar te kijken. Het professionele en geloofwaardige spel en de uitstekende techniek dragen hiertoe bij. De gebruikte achtergrondgeluiden zijn perfect vanwege hun realisme. De kijker kan meegaan in het verhaal, partij kiezen en zichzelf afvragen wat hij/zij in een situatie als deze zou doen. `De dood en het meisje' is een indrukwekkend stuk theater waarin de spanning van begin tot eind wordt vastgehouden. Het enige minpunt is het tempo van de voorstelling die op de premièreavond soms nog niet vloeiend is. Maar omdat alle elementen van een boeiend avondje theater verder aanwezig zijn, levert dit geen frictie op. De voorstelling kan de komende tijd alleen nog maar krachtiger worden.
-
Intens spel rond Juntaslachtoffer
Door SUZANNE HOENDERDAAL
Heftig en intens is dit stuk van de Chileen Ariel Dorfman. De schrijver werd zelf verbannen in 1973 en schreef na zijn terugkeer De dood en het meisje, tevens de titel van een bekend werk van Schubert. Dat stuk van Schubert speelt een rol. Toen Paulina Salas gemarteld en verkracht werd, werd uitgerekend deze muziek gedraaid. Wanneer ze vijftien jaar later haar beul meent tegen te komen, vindt ze in zijn auto een bandje van dit kwartet. Reden om de toevallige passant met dit `bewijsstuk' om de oren te slaan. Helemaal zeker is ze niet. Ze denkt zijn stem, zijn geur te herkennen, maar Schubert doet voor, haar de deur dicht.
Dan ontwikkelt zich het spel: is de man schuldig of onschuldig? Jaap van den Top
als Roberto Miranda -
Ze is gek, concluderen de twee heren. Beken maar wat, is de raad van Gerardo aan Roberto, gekken moet je niet tegenspreken.
De drie spelers zijn aan elkaar gewaagd. Van den Top als slachtoffer die misschien de beul was. Van den Berg met al het oude zeer dat jaren heeft liggen broeien en etteren en nu losbarst. Om haar geforceerde stem te sparen moest ze zich inhouden, maar dat deed niets af aan de intensiteit van haar spel. En Ontskul als rationele redelijkheid in een situatie die hij niet in de hand heeft. De psychologische spanning loopt hoog op, omdat je als toeschouwer niet weet wat de waarheid is. De spelers sleuren je mee in hun emoties en dwingen je in de onmogelijke rol van rechter. Een rol die zich niet beperkt tot Chili en de intrige op het toneel, maar die je herinnert aan elke situatie waar je plompverloren over oordeelt zonder alle waarheden te kennen.