STARTPAGINA.
EMAIL.
HET THEATER.
EERDERE PRODUCTIES.
JOOP.

KAMER 603

Tekst: Neil Simon

Regie en decor: Joop van der Linden

Met: Leverne Bruins, Jimmy Degens, Lize Jansen, Chris van der Laan,

Joop van der Linden, Elisabeth Loot-Verlee en Brit Vreenegoor.

Première 18 oktober 2008.

Heerlijk steekspel van verwijten en venijn

TONEEL

Theater Het Hof: Kamer 603. Gezien: zaterdag, Theater Het Hof, Arnhem (première). Herhalingen aldaar: t/m 22/11.

door Martin Hermens

 

ARNHEM - Karin Verburg staat met een doorzichtig nachtgewaad in haar handen in kamer 603 van het Kurhaus in Scheveningen.

Het is de kamer waarin ze 24 jaar geleden haar huwelijksnacht be­leefde. Tijd dus om de relatie met manlief wat nieuw leven in te bla­zen. Haar Hans is zo'n zakenman­netje geworden dat helemaal op­gaat in de cijfertjes van de zaak en dat geen oog meer heeft voor de menselijke behoeftes van zijn vrouw.

Helaas, maar actrice Elisabeth Loot-Verlee zal het opwindende lapje stof nooit aantrekken. Het midlifedrama van toneelschrijver Neil Simon gaat namelijk een heel andere kant op. Hij schreef een ko­mische eenakter die pijnlijk duide­lijk maakt hoe het mis kan lopen met relaties die verstrikt zijn ge­raakt in de dagelijkse sleur. Scher­pe verwijten vliegen over en weer en krijgen het publiek op de meest pijnlijke momenten doodstil.

De eenakter over meneer en me­vrouw Verburg opent de voorstelling Kamer 603 waarmee Theater Het Hof in Arnhem zijn vijftigste productie presenteert. In het meest knusse theater van de stad zorgen de drie eenakters van Si­mon voor een hilarische en ontroe­rende avond.

Centraal daarin staat de kamer van het Scheveningse hotel waarin diverse echtparen om verschillen­de redenen hun intrek nemen. Si­mon toont zich in alle drie de stuk­ken een meester in het creëren van simpele, maar sterke plots, herkenbare personages en opmerkelij­ke wendingen.

Voor Het Hof is Kamer 603 een ver­trouwde productie. Regisseur Joop van der Linden laat opnieuw zien dat hij een goede hand heeft in het kiezen van toneelstukken en uitvoerenden voor zijn theater. Ge­degen verhalen zijn het steeds waarmee hij op een haast klassie­ke manier aan de haal gaat. Bij Van der Linden hoef je geen mo­dern theater te verwachten; die taak laat hij over aan anderen in de stad. De interactie tussen de ac­teurs staat bij hem voorop met een juiste timing als het ideale smeermiddel voor een paar uur vermakelijk toneel.

Van der Linden verstaat zijn vak uitstekend. De drie eenakters van Simon krijgen elk een eigen aan­pak. In het stuk met de Verburgjes balanceert hij op de grens tussen drama en komedie om het alledaagse relatieprobleem sterk in beeld te krijgen.

In het verhaal met de twee be­vriende paren die een weekeinde met elkaar op pad zijn is het voor­al de hilariteit van de pijnlijke confrontaties die zegeviert. Het stuk schuurt tegen het kluchtgenre aan.

Het mooiste onderdeel van de avond is het stuk waarin de ouders van de aanstaande bruid te maken krijgen met een dochter die zich opsluit op de badkamer terwijl elders in het hotel de gas­ten wachten op de huwelijksinze­gening.

Hier leveren Brit Vreenegoor en Van der Linden zelf puur vakmanschap waar het gaat om komedie spelen. Het tweetal stond al vaker samen op toneel en tilt moeiteloos dit steekspel van venijn en verwij­ten op naar een hoger plan. Timing, tekstbeheersing en samen­spel - alles klopt gewoon. Dat is precies wat een avondje theater in Het Hof elke keer weer tot een heerlijke ervaring maakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brit Vreenegoor - Leverne Bruins - Joop van der Linden                      Lize Jansen- Chris van der Laan - Elisabeth Loot