KAMER 603
Tekst: Neil Simon
Regie en decor: Joop van der Linden
Met: Leverne Bruins, Jimmy Degens, Lize Jansen, Chris van der Laan,
Joop van der Linden, Elisabeth Loot-
Première 18 oktober 2008.
Heerlijk steekspel van verwijten en venijn
TONEEL
Theater Het Hof: Kamer 603. Gezien: zaterdag, Theater Het Hof, Arnhem (première). Herhalingen aldaar: t/m 22/11.
door Martin Hermens
ARNHEM -
Het is de kamer waarin ze 24 jaar geleden haar huwelijksnacht beleefde. Tijd dus om de relatie met manlief wat nieuw leven in te blazen. Haar Hans is zo'n zakenmannetje geworden dat helemaal opgaat in de cijfertjes van de zaak en dat geen oog meer heeft voor de menselijke behoeftes van zijn vrouw.
Helaas, maar actrice Elisabeth Loot-
De eenakter over meneer en mevrouw Verburg opent de voorstelling Kamer 603 waarmee Theater Het Hof in Arnhem zijn vijftigste productie presenteert. In het meest knusse theater van de stad zorgen de drie eenakters van Simon voor een hilarische en ontroerende avond.
Centraal daarin staat de kamer van het Scheveningse hotel waarin diverse echtparen om verschillende redenen hun intrek nemen. Simon toont zich in alle drie de stukken een meester in het creëren van simpele, maar sterke plots, herkenbare personages en opmerkelijke wendingen.
Voor Het Hof is Kamer 603 een vertrouwde productie. Regisseur Joop van der Linden laat opnieuw zien dat hij een goede hand heeft in het kiezen van toneelstukken en uitvoerenden voor zijn theater. Gedegen verhalen zijn het steeds waarmee hij op een haast klassieke manier aan de haal gaat. Bij Van der Linden hoef je geen modern theater te verwachten; die taak laat hij over aan anderen in de stad. De interactie tussen de acteurs staat bij hem voorop met een juiste timing als het ideale smeermiddel voor een paar uur vermakelijk toneel.
Van der Linden verstaat zijn vak uitstekend. De drie eenakters van Simon krijgen elk een eigen aanpak. In het stuk met de Verburgjes balanceert hij op de grens tussen drama en komedie om het alledaagse relatieprobleem sterk in beeld te krijgen.
In het verhaal met de twee bevriende paren die een weekeinde met elkaar op pad zijn is het vooral de hilariteit van de pijnlijke confrontaties die zegeviert. Het stuk schuurt tegen het kluchtgenre aan.
Het mooiste onderdeel van de avond is het stuk waarin de ouders van de aanstaande bruid te maken krijgen met een dochter die zich opsluit op de badkamer terwijl elders in het hotel de gasten wachten op de huwelijksinzegening.
Hier leveren Brit Vreenegoor en Van der Linden zelf puur vakmanschap waar het gaat
om komedie spelen. Het tweetal stond al vaker samen op toneel en tilt moeiteloos
dit steekspel van venijn en verwijten op naar een hoger plan. Timing, tekstbeheersing
en samenspel -
Brit Vreenegoor -