STARTPAGINA.
EMAIL.
HET THEATER.
EERDERE PRODUCTIES.
JOOP.

Een theaterhit over de hele wereld.

Nu in Theater Het Hof

'GIF'

Het prachtige en indrukwekkende toneelstuk van Lot Vekemans

in de regie van Kim Som

gespeeld door Monica van Gessel en Sander Demmink.

 

Vrijdag 19 mei 20.30 uur

Zaterdag 20 mei 20.30 uur

vrijdag 26 mei 20.30 uur

zaterdag 27 mei 20.30 uur

zondag 28 mei 15.00 uur

 

 

 

Gif van Lot Vekemans (winnares van de Toneelschrijfprijs 2010) legt op een rauwe manier het verwerkingsproces van een vader en een moeder bloot. Het verlies van hun kind dreef hen uit elkaar. Terwijl zij bleef stilstaan, ging hij verder. De voorstelling reconstrueert wat er gebeurde, volgde en wat er nu aan de hand is. Een intens verhaal over gewone mensen die hun weg zoeken na een verschrikkelijke gebeurtenis, dat snijdt als een mes. 

 

Zes jaar na hun scheiding ontmoeten een man en een vrouw elkaar voor het eerst weer, op de plaats waar hun enig kind begraven ligt. Hij woont in Frankrijk en heeft er een nieuw leven opgebouwd, zij is blijven wonen in hun huis en kan de gedachte aan een nieuw leven niet verdragen. De reden voor hun samenkomst is een brief waarin de herbegrafenis van hun kind wordt aangekondigd omdat er gif in de bodem is gevonden. Steeds meer blijkt hoe hun gestorven kind hun beider levens vergiftigd heeft.

 

Kim Som rondt met de regie van 'Gif' haar vierjarige opleiding tot theatermaker af. Met 'Gif' wil ze tonen waar het leven soms zo over gaat in een relatie. Het elkaar voortdurend proberen te begrijpen, maar je niet neer kunnen leggen bij dat dingen anders zijn voor de ander. 'Gif'gaat over de complexiteit van het hebben van die relatie. Het delen van vele herinneringen, het samen verbonden zijn en toch niet door een deur kunnen met de ander.

 

Gif wordt met veel succes over de hele wereld gespeeld en was een enorme hit in New-York  De Amerikaanse première op 10 november in het Off Broadway Beckett theatre is met de hoogste aantallen sterren van zowel publiek als pers ontvangen. De belangstelling was overweldigend.  Vekemans heeft wel een verklaring voor het Amerikaanse succes: 'Het stuk gaat over de verzoening van een man en een vrouw na de dood van hun kind. De eerste voorstelling voor vrienden en genodigden vond twee dagen na de verkiezingen plaats. Omdat de theaterwereld vooral Clinton-stemmers telde, voelde de overwinning van Trump voor velen als een persoonlijk verlies. Toeschouwers noemden de voorstelling ‘helend’.'