DE BURGGRAVIN VAN VERGI
Naar teksten van een onbekende Brabantse dichter. Regie: Frederik de Groot
Gespeeld door Bartho Braat en Kim Soepnel (contrabas)
Première 9 december 2009
Bartho Braat speelt soap uit de middeleeuwen
door Maarten Reith
ARNHEM -
„Het is een heel toegankelijk verhaal, niet heel ingewikkeld, eigenlijk best soapy",
vindt Braat, bij velen bekend vanwege zijn rol als Jef Alberts in de RTL-
De burggravin van Vergi dateert uit de veertiende eeuw. Het verhaal gaat over een gravin die een geheime verhouding heeft met een aantrekkelijke ridder. Een hertogin wil hem ook als minnaar, maar hij wijst haar af. Als zij vervolgens ontdekt dat de burggravin wél met hem vreemdgaat, zint de hertogin op wraak. Dat leidt niet alleen tot de dood van de geliefden, maar ook tot haar eigen dood.
Het historische drama is in 1997 door Willem Wilmink vertaald in eigentijds Nederlands. Hij hield het eenvoudige rijmschema in stand, zodat het verhaal leest als een sinterklaasgedicht. Braat en Soepnel laten zijn tekst grotendeels in tact; er zijn slechts enkele passages ingekort.
„Het is in de middeleeuwen al geschreven met een goed gevoel voor timing. Aan het eind komt er steeds meer tempo in en volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Het is het schoolvoorbeeld van een goed script", zegt Braat.
De acteur vertelt het verhaal als monoloog, en neemt alle rollen voor zijn rekening. Hij zocht contrabassiste Kim Soepnel erbij als muzikaal tegenwicht. „De tekst bestaat uit 1127 dichtregels. Dat is zo'n stortvloed van woorden dat tekst klank wordt. Daarom vond ik dat er muziek nodig was, als tegenkleur."
Soepnel begeleidde onder anderen Maarten van Roozendaal en heeft haar eigen band. „Het combineren van muziek en tekst is wat ik altijd al heb gedaan", zegt ze. Soepnel heeft elk personage een eigen geluid gegeven. Haar bijdrage gaat dan ook veel verder dan 'muzikale begeleiding'. „De muziek dient ter verduidelijking van het verhaal. Het maakt alles explicieter."
Braat, die al zeventien jaar in GTST speelt, ziet toneelspel als een noodzakelijke aanvulling op zijn televisiewerk. „De eerste soapjaren speelde ik geen toneel. Totdat ik een hekel kreeg aan de camera's en weer het toneel ben opgegaan. Daar heb ik ontdekt wat ik in het acteren allemaal liet liggen. Zo kreeg ik weer plezier in de camera."