STARTPAGINA.
EMAIL.
HET THEATER.
EERDERE PRODUCTIES.
JOOP.

 

 

KAMER 204

Naar teksten van Neil Simon

Regie en decor: Joop van der Linden.

Met: Brit Vreenegoor, Joop van der Linden en Sofie Bogers.

Première 23 april  2011

Cultuurbijlage De Gelderlander 22 april 2011

 

THEATER HET HOF

 

Joop van der Linden en Brit Vreenegoor spelen in 'Kamer 204'

 

Kapot gaan in een komedie

 

door Maarten Reith

 

Het podium van theater Het Hof is omgebouwd tot een sjofele hotelsuite, voor twee komische eenakters. Twee stellen beleven er allerlei emotionele momenten.

Hoe reageer je als je je man betrapt met een andere vrouw in bed? Word je dan woedend? Of doe je iets heel anders? Met dat gegeven spelen Brit Vree­negoor en Joop van der Linden in Kamer 204, de nieuwe productie van theater Het Hof. Evenals Ka­mer 603 van enige jaren geleden be­staat ook Kamer 204 uit twee komi­sche eenakters die zich beide afspe­len in een hotelkamer.

Een van deze stukken gaat over het echtpaar Marcel en Conny, die overwinteren in Spanje en afzon­derlijk van elkaar even naar Neder­land overvliegen voor de bruiloft van hun petekind. Marcel reist een dag eerder, zijn broer heeft een `verrassing' voor hem geregeld die hem in zijn hotelkamer gezelschap houdt. Totdat Conny arriveert.

„Het is een situatie die iedereen kan overkomen", zegt Van der Lin­den zonder blikken of blozen.

„Maar hij is een beetje dom en gaat erop in", vult Vreenegoor aan. „Het overkomt hem letterlijk. Zijn vrouw wordt niet woedend, zoals je zou verwachten. Ze ziet het aan en voelt helemaal niets. Vaak rea­geert je lijf heel anders dan je zou denken."

De penibele situatie waarin de man verkeert, moet de nodige hila­riteit oproepen. Tenminste, als je het goed speelt, doceert Van der Linden. „De originele tekst zit vol komische one-liners, maar je moet geen humor om de humor maken, laat staan dat je grappig probeert te doen", vindt hij. „Je moet een komedie spelen alsof het een trage­die is. De mensen op het podium moeten kapot gaan, in de zaal moeten de mensen lachen. Met een tragedie is het precies anders­om. Dan zorgen de acteurs voor de luchtigheid en lijdt de zaal "

De andere eenakter is totaal ver­schillend en gaat over Wim en Dia­na. Zij is actrice en genomineerd voor een Gouden Kalf, hij was ac­teur (nu antiekhandelaar) en steunt haar zo goed en kwaad als het kan. „Ze zijn elkaars toe­vluchtsoord, goed aan elkaar ge­waagd maar kibbelen veel. Die uit­reiking is verschrikkelijk voor de actrice. Ze staat voor de spiegel, weet niet wat ze aan moet, vindt zichzelf lelijk. Het publiek ziet het stel voor de uitreiking, en hoe ze na afloop weer terugkeren in de hotelsuite", schetst Vreenegoor. Hoe het afloopt, laten ze uiteraard in het midden. Van der Linden:

„Het is een emotionele gebeurte­nis, met spanning en ontlading, ge­paard met het nodige drankge­bruik. Zo wordt het drama."

 

Kamer 204

 

'Kamer 204' bestaat uit twee een­akters, gebaseerd op teksten van de Amerikaanse toneelschrijver Neil Simon.

Beide stukken worden gespeeld door Joop van der Linden en Brit Vreenegoor, in het tweede stuk speelt ook Sophie Bogers mee.

Kamer 204 is te zien van 21 april t/m 20 mei, première op 23 april.

Speeldagen: woensdag t/m zater­dag, aanvang 20.30 uur, entree 14 euro. Reserveren op 026-3514436 of reservering@theaterhethof.nl

Het Hof, Boekhorstenstraat 58, Arnhem. Zie ook theaterhethof.nl

Brit Vreenegoor (Diana) en  Joop van der Linden  (Wim)  

DEEL II

Joop van der Linden (Marcel),

Brit Vreenegoor (Connie),

Sofie Bogers (Hoertje)

vrijdag 29 april 2011 De Gelderlander

 

Vermakelijk toneel over echtparen in onhandige situaties

door Maarten Reith

Komedie is niet de makke­lijkste theatervorm om te spelen. Voor je het weet wordt het platvloers, flauw of tenen-krommend. Maar in de versie van Theater Het Hof levert het bijzonder vermake­lijk toneel op, met een aantal zeer hilarische momenten.

Het is voor de zevende keer in vijf­tien jaar dat Het Hof een stuk van de Amerikaanse komedieschrijver Neil Simon op de planken brengt. Dat is niet verwonderlijk; Simons verhalen zijn Joop van der Linden en Brit Vreenegoor op het lijf ge­schreven. In de ongemakkelijke si­tuaties waarin zij in Kamer 204 te­rechtkomen, voelen ze zich meer dan thuis.

Kamer 204 bestaat uit twee korte eenakters die zich weliswaar in de­zelfde hotelsuite afspelen, maar verder niets met elkaar te maken hebben. In het eerste deel, met het echtpaar Wim en Diana, wordt subtiel met de humor omgegaan. Vreenegoor is de emotionele druk­temaker, Van der Linden probeert de kalmte te bewaren. In deel twee, rond Marcel en Conny, zijn de rollen omgedraaid. Zij speelt kleiner, hij gaat helemaal los met vet aangezet spel - maar net niet over de top.

Voor de pauze zien we Wim en Diana, hij antiekhandelaar, zij film­actrice en genomineerd voor een Gouden Kalf. Ze ziet eruit als een doorgeslagen prinses in een veel te protserige jurk, maar dat kan haar onzekerheid niet verhullen. Voor­afgaand aan de uitreiking drinken ze zichzelf moed in op hun hotel­kamer. De toonzetting is dan nog bescheiden; geen denken aan dat zij de onderscheiding werkelijk krijgt, de andere genomineerden zijn veel beter. Na de uitreiking piept Diana wel anders; de hele filmsociety kan haar gestolen worden, ze kotst erop want hoe is het mogelijk dat het Gouden Kalf haar door de neus is geboord? Wim doet alsof hij haar steunt, maar in­tussen druipen zijn woorden van sarcasme. Het levert fraaie satire op het filmsterrenbestaan op.

Na de pauze gaat het er wilder aan toe, met een slapstick-achtig begin. Marcel dondert met een giganti­sche kater uit zijn hotelbed en ont­dekt tot zijn schrik een laveloos hoertje in zijn bed. Het meisje was een verrassing van zijn broer, bij wie Marcel vanuit 'overwinterver­blijf' Tenerife op bezoek is wegens de bruiloft van zijn nichtje. En tja, hij kon natuurlijk geen nee tegen zo'n 'cadeautje' zeggen.

Zijn vrouw Conny heeft een dag la­ter pas het vliegtuig genomen en arriveert 's ochtends in het hotel, voordat Marcel de kans heeft ge­had de prostituee de kamer uit te werken.

Hij voert allerlei ongeloofwaardige smoezen aan om te voorkomen dat zijn vrouw het hoertje ont­dekt, met als enige effect dat zij hem hoe langer hoe verdachter vindt. Gaandeweg raakt Marcel steeds verder verstrikt in zijn eigen leugens, totdat de aap uiteindelijk uit de mouw komt.

Van der Linden zet het gedraai en gedweep van Marcel overtuigend neer, Vreenegoor maakt sterk de omslag van de woedende bedro­gen echtgenote naar een onder­koelde, berekenende dame.

De lachsalvo's donderen bij deze komedie door de zaal.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

DEEL I

Joop van der Linden als Marcel en Brit Vreenegoor  als Conny. Foto: Sofie Bogers