Recensie Haarlems Dagblad 11 oktober 1985
Jonge Arnhemse groep Het Hof in Toneelschuur
Lust en Liefde geslaagde parodie op het melodrama.
HEIN JANSSEN
HAARLEM. -
Alles aan het gegeven van Lust en Liefde lijkt ontleend aan de meest goedkope en
sentimentele B-
Met Othello en zijn vriend begint zij een stormachtige menage-
Het geraffineerde van deze voorstelling is dat de spelers van Het Hof dit oersimpele dramatische gegeven juist hebben gebruikt om hun visie op het genre melodrama te onderbouwen. De soms zeer korte scènes krijgen op die manier een samenhang, die Lust en Liefde doet onderscheiden van andere produkties van beginnende, net afgestudeerde theatermakers. Juist omdat de groep gekozen heeft voor een collectieve aanpak, zonder, regisseur, is een dergelijk verhaal als basis van waaruit gewerkt wordt een verstandige keus. Lust en Liefde heeft bovendien een aangenaam tempo en telt een aantal zeer grappige intermezzo’s, waarin via een goed getimede lijfelijke speelstljl de onderlinge verhoudingen getypeerd worden.
Naast de vormgeving, de rappe beweging en de lekker aangezette speelstijl van vooral
Sylvia Poorta als Gabriella, is het de ondersteunende muziek die een belangrijke
bijdrage levert aan het welslagen van deze produktie. De oubolligheid van het orkestje,
wordt door de parodische aanpak een slimme ondersteuning van de diverse scènes, die
wisselend weemoed en hartstocht uitbeelden. Enkele latin-
De spelers van Het Hof zijn typische vertegenwoordigers van de „Arnhemse School", gevormd door de toneelacademie aldaar, die kennelijk een op improvisatie gebaseerde en dikwijls warme speelstijl in zijn op leiding doorvoert. En hoewel sommige scènes iets hebben van „kijk eens, hoe leuk we met ons groepje bezig zijn geweest" laat Lust en Liefde ook eer verfrissende en zonder pretenties omgeven aanpak zien.
-
recensie Het Parool
Een melodrama zoals dat behoort te zijn
Lust en Liefde: vlot en vermakelijk.
"Onze twee vorige voorstellingen gingen in Arnhem in première. De landelijke pers kwam daar niet op af, dus zijn we met Lust en Liefde voor de première naar Amsterdam gekomen," aldus Joop van der Linden van de jonge theatergroep Het Hof. Helaas, die eerste officiële voorstelling kwam op een ongelukkig moment, want in de drukte rond het Holland Festival geraken produkties van minder bekende gezelschappen wel eens tussen wal en schip.
Lust en Liefde is een voorstelling van drie oud-
Kwam het door de film The postman allways rings twice ? Nee, niet die film. Ruurt de Maarschalck: "In de vorige twee produkties waren we zo ingewikkeld bezig geweest, dat we er behoefte aan hadden weer speelser te worden en een voorstelling te maken die bruist: Lust en Liefde is gebaseerd op Het drama van de jaloezie van Ettore Scola, maar het was niet de bedoeling die film na te spelen. Alleen het principe van het melodrama wilden we vasthouden. Het gaat daarbij om de uitwerking van een op zichzelf al clichématige driehoeksverhouding bij heel eenvoudige mensen, wier emoties boven hen uitstijgen."
Sfeer en luchtigheid zijn sleutelwoorden voor deze voorstelling. Enerzijds is er de hechte vriendschap tussen de twee sloppenwijkjongens Otello en Rafael met hun armoedige etagebed: Anderzijds is er die nachtclub waar Otello het animeermeisje Gabriella, tegenkomt. Erotiek en jaloezie worden niet, zoals in een psychologisch drama, uitgesponnen in woorden, maar mede door een geraffineerde belichting worden ze toch voelbaar voor het publiek.
Ondanks een zekere onevenwichtigheid tussen het spel in de nachtclub en dat in de achterbuurt, is Lust en Liefde een vlotte en vermakelijke voorstelling die, zoals het een goed melodrama betaamt, op z'n sterkst is als oppervlakkigheid en emotioneel menselijk leed hand in hand gaan. MvN
Lust en Liefde door theatergroep Het Hof, 23 t/m 28 september in De Brakke Grond in Amsterdam; 5 oktober in het Cleynteater in Amsterdam en van 10 t/m 12 oktober in de Toneelschuur in Haarlem.
-
recensie De Volkskrant
Amusant spel, met clichés
JAN MIDDENDORP
Voorstelling: Lust en liefde van Theatergroep Het Hof Decor: Het Hof Lichtontwerp: Guus van Geffen. Spelers: Sylvia Poorta, Joop van der Linden, Ruurt de Maesschalk, Bart Groenendijk, Ton van Erp. Plaats: Brakke Grond, Amsterdam (t/m 28/9).
Lust en liefde is een melodrama. Een verhaal zoals Hollywood er in de jaren '40 en
'50 bij tientallen produceerde, verplaatst naar het hedendaagse podium. Een vrouw,
Gabriella, werkt in een nachtclub; Fortunato, de eigenaar, vraagt haar ten huwelijk
en overlaadt haar met dure kado's, maar ze geeft geen krimp. Zij valt voor een goedgeklede
klant, die echter -
De Arnhemse theatergroep Het Hof heeft zich bij het maken van dit stuk, hun derde produktie, laten inspireren door de filmtraditie. Maar aan de namen van de personages is al te zien dat Lust en liefde evenveel te maken heeft met Shakespeare als met Hollywood: het drama van liefde, jaloezie, trouw en ontrouw is al zo oud als de wereld. Het zijn clichés en Het Hof presenteert ze als zodanig.
Dat leidt tot een vermakelijk spel met beelden, handelingen en emoties die iedere
film-
Vooral de stijl die Sylvia Poorta als Gabriella hanteert, is daarbij doeltreffend: haar zinnen druipen van pathetiek, veel van haar gebaren lijken afgekeken uit een slechte opera. De mannen acteren realistischer, en dat werkt wat verwarrend.
De muziek van Tom van Erp is een parodie op het wezenloze gefiedel van een goedkoop nachtcluborkest, maar geraffineerd gearrangeerd.
De spelfragmenten zijn niet allemaal even sterk. IJzersterke momenten vol humor
of melancholie worden afgewisseld met langdradige scènes. Meer eenheid -
-
Recensie: Dagblad De Trouw
Het Hof speelt 'Lust en Liefde'
Spaghetti-
door Hans Oranje
AMSTERDAM -
Toch is het niet slecht of vervelend, wat de twee initiatiefnemers hebben gemaakt samen met drie andere Arnhemse kunstenaars, Sylvia Poorta (toneelschool), Bart Groenendijk, (Academie voor Beeldende Kunst) en Ton van Erp (Conservatorium). Het is zelfs een voorstelling die amusant is, omdat je nogal eens moet grijnzen om de manier waarop de spelers met allerlei theaterconventies de draak steken, en die interessant is om de filmische aanpak van het geheel.
Het verhaal is zo eenvoudig mogelijk gehouden: dorpsmeisje trekt naar de grote stad en wordt ouvreuse in een nachtclub, waar al spoedig de goede minnaar opduikt die haar de ware liefde leert en de slechte minnaar die haar echte hartstocht doet voelen. De twee minnaars zijn uiteraard elkaars vrienden: 0m het verhaal compleet te maken is er naast 'the good' en 'the bad guy' ook nog 'the ugly', de nachtclubeigenaar die haar met geschenken probeert te paaien, maar voor wie zij geen greintje liefde, laat staan hartstocht kan voelen.
Een spaghetti-
De voorstelling wordt misschien aantrekkelijker als het plan doorgaat om tijdens
het Festival 'Kijk Muziek' in Arnhem te spelen temidden van een groot aantal dansparen
die de rumba’s en de tango's in de nachtclub zullen dansen. Het wegwerp-
-
recensie Nieuws van de Dag.
Jonge Arnhemse theatergroep debuteert in Amsterdam
Sfeervolle ‘Lust en Liefde’ van Het Hof
Dick van den Heuvel
Sommige toneelstukken ontstaan vanuit een negatieve keuze. Dan wil de bedenker dat het ergens zeker niet over gaat. „Lust en Liefde" van toneelgroep Het Hof is zo'n voorstelling. Ruurt de Maesschalk en Joop van der Linden richtten in 1983 hun gezelschap op, omdat ze genoeg hadden van het afgekaderde werken, zoals ze dat was bijgebracht op de Arnhemse toneelschool.
Ze wilden voorstellingen maken, waarbij ze zelf bepaalden wat hun teksten waren, hoe ze gesproken werden en wat de beelden waren die uit die teksten moesten voort vloeien. Daarbij beetje uitgekeken op Het Verhaal, liever hielden ze zich bezig met sfeer, met karakterschetsen.
Hun nieuwste produktie „Lust en Liefde" is gebaseerd op een film van Ettore Scola, getiteld „Drama Della Gelosia", gemaakt eind jaren zestig. Het flinterdunne verhaal gaat over een vrouw en drie mannen. De vrouw heeft nog nooit een keuze gemaakt in haar leven, en zo is ze uit louter toeval en samenloop van omstandigheden opgeklommen van ouvreuse in een bioscoop tot minnares van een nachtclubeigenaar. Totdat ze op een dag Otello ontmoet, een mooie jongen, voor wie het leven in feite één grote kosmische grap is. Hij deelt zijn huis en zijn stapelbed met zijn vriend Rafael en samen hebben ze de grootste pret.
Otello wordt echter hevig verliefd op het meisje en Rafael ziet dat hij zijn vriend
zal gaan verliezen. Het meisje zegt haar rijke beschermheer vaarwel en trekt bij
de jongens in. Vanzelf is er eerst hevige irritatie tussen de vriend van Otello
en het meisje, maar -
Via een uiterst fragmentarische en sferische opgebouwde vertelling, zorgt toneelgroep Het Hof ervoor dat je net genoeg aanknopingspunten hebt om dit verhaal uit de voorstelling te halen. Het impressionisme dat „Lust en Liefde" kenmerkt, is tegelijk de charme alswel de zwakte van de voorstelling. Geen moment verveelt datgene wat de acteurs op het toneel laten zien de toeschouwer, maar die moet op zijn beurt hard werken om de ontwikkelingen op de voet te volgen. Want waar de beeldenreeks uitvoerig is, is de dialoog summier, soms niet meer dan kleine woordjes in een haast onlogisch verband. „Lust en Liefde" is een mooie voorstelling, die een filmische werking heeft gekregen door deze bijzondere aanpak van Het Hof.
„Lust en Liefde" is vanavond en morgenavond te zien in het Polanentheater in de
Polanenstraat. De aanvang aldaar-
-
recensie BRABANTS DAGBLAD
Het hof vanavond in Bis
„Lust en Liefde" in aanzet vastgelopen
„Lust en liefde" van en door theatergroep Het Hof. Spelers: Joop van der Linden, Ruurt de M.aeschalk, Sylvia Poorta, Bart Groenendijk en Ton van Erp. Gezien in De Effenaar, Eindhoven, op 18 september. Vanavond in Theater Bis, Den Bosch.
(Door Paul Kokke)
De in 1983 opgerichte Arnhemse theatergroep Het Hof is een collectivistische, eigenlijk anarchistische groep. De acteurs zelf bepalen zonder tussenkomst van een regisseur wat en hoe er gespeeld wordt. Teksten, beeld, muziek en choreografie worden door de spelers zelf gemaakt. Ze willen dan ook op deze manier hun visie over theater en de maatschappij uitdragen.
„Lust en liefde" is de derde eigen produktie van Het Hof. Een produktie over verlangen, passie en erotiek, vriendschap, haat en natuurlijk ongeluk.
De hoofdpersoon, het meisje Gabriella, is schizofreen. Ze staat buiten de samenleving,
heeft zich teruggetrokken' in haar eigen leefwereld die niets met de werkelijkheid
heeft uit te staan. Gabriella doet het zichzelf allemaal aan: zij confronteert zichzelf
continu met haar schimmige verleden, dat bepaald werd door haar onvermogen om te
kunnen kiezen voor een van de drie mannen. die haar begeerden. Een nachtclubeigenaar
en twee vrienden. De ene is de personificatie van de ware liefde, hij is teder,
vrolijk en charmant. De tweede vriend is rauwer en lichamelijker. Hij roept bij haar
hartstocht op waar zij voor bezwijkt. De nachtclubeigenaar speelt eigenlijk in deze
kwartet-
De verwijdering tussen die twee, door het gespleten karakter van de vrouw, wordt
steeds onherroepelijker. Als de rauwe helft van het tweetal tijdens een danspartij
te heftig met Gabriella aan het dansen is, en zij daar duidelijk niet van gediend
is, komt de nachtclubeigenaar tussen beide. In de worsteling wordt hij met een sierspeld
in zijn ogen gestoken. Daar eindigt het stuk waar het ook mee begon. Gabriella trekt
met de blinde ex-
Het thema zelf heeft alles in zich voor een hartverscheurend liefdesdrama zoals bijvoorbeeld in de films „Body Heat" en The postman always rings twice". Maar dramatisch is „Lust en liefde" zeker niet. De karakters blijven te diep in hun schulp steken, roepen niet de passie op die in dit stuk vereist is. Vooral in het begin, als de dialogen minimaal zijn, is het allemaal te symbolisch zonder diepte.
Toch heeft deze produktie door de combinatie muziek-
LUST EN LIEFDE
van en door Theatergroep Het Hof
Met: Ton van Erp, Bart Groenendijk, Joop van der Linden, Ruurt de Maesschalck en Sylvia Poorta. Lichtplan: Guus van Geffen. Decor: Joop van der Linden. Techniek Ad van Hassel. Muziek: Ton van Erp, Bart Groenendijk en Joop van der Linden. Kostuums: Gabriëlle de Jong. Choreografie: Edward Vermeulen. Doekschilderingen: Ariëlle Erens en Marja Zomer. Wereldpremière: 30 mei 1985 Polanentheater Amsterdam