Recensie de Gelderlander
Premiere van `Ontspoord'
Hartverwarmend en ontroerend
door Ton Verbeeten
ARNHEM -
Twee volstrekt tegengestelde naturen. Toch houden ze verblindend veel van elkaar. Wie wil, mag denken, dat het om Marilyn Monroe en Arthur Miller gaat. Wie voelt, weet, dat hij of zij daar zelf staat.
En dat laatste uitsluitend en alleen omdat Ria Ruiter en Joop van der Linden zo spelen, dat je jezelf wel moet herkennen. Hun grootse toneelstuk `Ontspoord', gebaseerd op `After the fall' van ,Arthur Miller ging gisteravond in premiere in het Arnhemse Saskia Theater.
Bloedheet was het daar, maar niemand die daar onder leed. Het publiek liet zich vol
overtuiging meeslepen in het spel van de twee geliefden. En evenzeer door de big
band van Guus Tangelder, die oorspronkelijke muziek met de exacte toets van de jaren
vijftig van Michiel Braam speelde, en -
`Ontspoord' was zonder meer een schitterende voorstelling. Eerder maakte theatergroep Het Hof furore met 'Fortunato's', een groot gemonteerde voorstelling op basis van haar kleine theaterproduktie `Lust en Liefde'.
De nieuwe voorstelling van Het Hof is nog groter gemonteerd, doet een nog groter beroep op het publiek, maar spreekt bovenal veel en veel rechtstreekser aan. `Ontspoord' gaat recht naar het hart.
Tegelijkertijd is het een hartveroverend, bruisend stuk muziektheater, waarin alle cliche's die ik me maar kan herinneren onder uit de kast gesleurd worden. Het is de manier, waarop Ria Ruiter, Joop van der Linden, Ruurt de Maesschalck, Wannie de Wijn, Sylvia Poorta, Margreet Blanken en Eelco Vellema
met die cliche 's omgaan. Zo, dat je je daar niet meer hoog boven verheven voelt, nu zijn ze echt van jezelf.
Liefde zonder schroom, zonder terughoudendheid tegenover beredeneerde liefde. Dat diepen de spelers uit. Soms lijkt dat op `Dynasty', maar als het er op aan komt op ons zelf. Dat maakt 'Ontspoord' juichend en schrijnend duidelijk.
En als ik het voor het zeggen en ik niet alleen, dan komt er binnenkort een album uit van Ria Ruiter.
-
Recensie Arnhemse Courant
"Ontspoord' loopt van sjabloon naar drama
Theatergroep Het Hof/ Guus Tangelder Big Band.
Balletstudio Anique van Steenbergen
(Door Leo Vromans)
ARNHEM-
Het zou overdreven zijn, te zeggen, dat die bijkans ondragelijke hitte in de zaal geen rol meespeelde. Voor spelers, musici en danseressen en zeker ook voor het publiek een testcase en het lijkt me eerlijk, dat mee te nemen in de beoordeling. Daarbij komt, dat het met de ruimte woekeren geblazen is gezien het aantal nogal ingrijpende changementen. Als er iets heel duidelijk was dan is dat de alles of niets mentaliteit, waarmee alle betrokkenen zich op deze produktie hebben gestort.
Naadloos
Tegelijkertijd dient men zich te realiseren, dat een dergelijke onderneming het hebben moet van een naadloze samenwerking en timing. Het zal inmiddels niemand verbazen, dat juist dit element nog niet helemaal uit de verf is gekomen. Dat kan onder de gegeven omstandigheden ook niet, al was het maar omdat er drie onafhankelijk van elkaar opererende „gezelschappen" zo maar ineens op elkaar ingespeeld moeten zijn. Schrijven over een premiere is in zulke gevallen dan ook zeer ondankbaar werk en ik moest me dan ook vijf minuten na het begin van de voorstelling voornemen, al die overwegingen te laten voor wat ze zijn.
Temeer, omdat Ontspoord alles in zich draagt om in de loop van de komende dagen uit te groeien tot iets waar met meer dan gemiddeld genoegen naar te kijken en te luisteren valt. Er zal gestreefd moeten worden naar hechtere aansluiting van de verschillende scenes, de loop van de gebeurtenissen zal een vaster ritme moeten krijgen en de muziek, dans en spelfragmenten moeten vloeiender gaan verlopen.
Ruim voldoende
Wat er nu reeds is was trouwens ruim voldoende om je een avond echt uit te voelen.
Er wordt in dit verhaal over de opkomst en ondergang van een zangeres (Marilyn Monroe)
en haar verbintenis met een intellectueel (Miller zelf) aanvankelijk volgens uitvergrote
sjabloons gespeeld. Dat werkt in zekere zin komisch maar erg veel valt er op de
keper beschouwd niet te lachen omdat de onafwendbaarheid van een herkenbaar menselijk
drama zich gaandeweg laat voelen. In de loop van de avond verstrakt het spel zich
en groeit het uit tot een naturalistische weergave van een noodlots-
Een sterrol voor Ria Ruiter (Maggie), die niet alleen meeslepend speelt maar ook als zangeres excelleert. Verder een overtuigende Joop van der Linden als haar partner Quentin, die met al zijn intellect niet bij machte is, het natuurverschijnsel Maggie in goede banen te houden. Kleinere maar exact in de roos schietende rollen van Sylvia Poorta en Margreet Blanken, die beide in hun bijdrage antwoord geven op de vraag waarom veel mannen doodsbang zijn voor vrouwen, en trefzekere uitbeeldingen van Wannie de Wijn (Joe), Jan van Eyndthoven (Lou), Eelco Vellema (toneelmeester) en Ruurt de Maesschalk (Mickey). De laatste was tevens verantwoordelijk voor de spelregie.
Lekker los
De inbreng van de showdanseressen van Balletstudio Anique van Steenbergen was precies wat hij wezen moest: lekker los van lijf en leden en met allure gedanst. Dat zag er zogezegd stimulerend uit.
Speciaal woord van lof voor de door Michiel Braam gecomponeerde muziek, die nu al bij de premiere fenomenaal door de Big Band van Guus Tangelder werd verdedigd, laat staan als de heren een paar avonden verder zijn . Je zou zweren, dat Braam in de Amerikaanse showbusiness zijn sporen heeft verdiend en dat Tangelder en zijn jongens even zijn komen overvliegen om te laten horen, hoe daar gemusiceerd wordt.
Al met al is Ontspoord een spektakel van jewelste. De voorstellingen beginnen om 20 uur en ze verdienen veel belangstelling want als gezegd, je voelt je er bij uit, temeer omdat Patricia Wijtenburg en George Deuss de hele avond doende zijn, het publiek tussen de scènes door van verfrissingen te voorzien.
ONTSPOORD
van en door Theatergroep Het Hof. Naar teksten van Arthur Miller .
Bewerking en decor; Joop van der Linden. Spelregie: Ruurt de Maesschalck
Met; Ria Ruiter, Margreet Blanken, Sylvia Poorta, Jan van Eijndthoven, Eelco Vellema, Wannie de Wijn,
Patricia Wijtenburg, George Deuss, Joop van der Linden en Ruurt de Maesschalck.
Composities: Michiel Braam. Dans: Balletstudio Anique van Steenbergen. Muziek; Guus Tangelder Big Band.
Licht; Dick Doezejager – Techniek; Ad van Hassel, Frans Rijkers en Ed Smit – Kostuums; Geke Oosterhof.
Wereldpremière 17 juni 1986, Saskia Theater Arnhem.
Joop van der Linden en Ria Ruiter in de prachtige voorstelling ‘Ontspoord’ die gisteravond in première ging in het Arnhemse Saskia Theater.