TOCH NOG EEN HAPPY-
Met teksten van Kahlil Gibran, Tsjechow en Bertolt Brecht. Muziek: Kurt Weill
Regie, bewerking en decor: Joop van der Linden
Met: Rinel van Venrooy (zang 1e week)
Ria Ruiter (zang 2e week) Martin Fondse (piano)
George Deuss en Joop van der Linden. Lichtbeelden: Rob Thuis.
Première 14 augustus 1993 in het eigen ‘Driekoningendwarstheater’
Aangenaam theatraal divertissement van Het Hof
door RIJK VAN ROTTERDAM
Voorstelling: -
Het café-
Het theatertje in kwestie is het vorig jaar door medewerkers van de toneelgroepen Rank en Het Hof ingerichte Driekoningendwarstheater, in het per 1 september dit jaar te slopen pand Driekoningendwarsstraat 31 in Arnhem. En de voorstelling in kwestie is 'Toch een Happy End?', het qua subsidie voor een habbekrats, maar qua liefde voor theater met een optimaal idealisme in elkaar gezette alternatief voor de produktie 'Happy End' van Bertolt Brecht, die Het Hof met een te karig gebleken budget als zomerbespeling van de Schouwburg Arnhem had gepland.
Drie blokken
Wie van theater houdt en de eerdere zomerprodukties van Het Hof wist te waarderen, zal 'Toch een Happy End?' ervaren als een markant stukje Arnhemse theatergeschiedenis. Wie niets met sentimenten in deze richting van doen wil hebben, maar 'gewoon' een zomeravondje uit wil, kan zich onder het genot van een drankje tegoed doen aan een gevariëerd programma, dat uit drie blokken bestaat.
Bespiegelingen
Het eerste deel bestaat uit proza-
Diens visuele bespiegelingen combineren fraai met de sober gebrachte filosofische kleinoden van Gibran, waarvan ook milde humor een ingrediënt is.
De afgelaste produktie 'Happy End' wordt postuum nog enig recht gedaan in het tweede deel van het programma Begeleid door pianist Martin Fondse zingen Rinel van Venrooy en Joop van der Linden liedjes van Kurt Weill uit dit stuk van Brecht, evenals liedjes uit diens 'Driestuiversopera', een eerdere produktie van Het Hof. Voor juweeltjes als 'Surabaya Johnny', 'Macky Messer', de 'Bilbao song' en het piratenlied van Jenny biedt het Driekoningendwarstheater een ideale ambiance.
Verrassing
Van der Linden valt letterlijk het theater binnen voor het derde deel van het programma,
een kostelijk op 'de' Arnhemmer toegesneden interpretatie van Anton Tsjechovs eenakter
'Tragicus tegen wil en dank'. Als ene Henk Willemse, wie het allemaal niet meezit,
lucht hij zijn hart bij een barkeeper (George Deuss, van meet af aan ober-
Pianist Martin Fondse, links, Rinel van Venrooy en Joop van der Linden in 'Toch een Happy End?' Foto: Jan Wamelink
Weemoedig afscheid bij Het Hof
Theatergroep Het Hof met 'Toch een Happy End'. Idee: Joop van der Linden. Teksten:
Kahlil Gibran, Bertolt Brecht. Spel en zang: Joop van der Linden. Zang: Rinel van
Venrooy. Piano: Martin Fondse. Lichtbeelden: Rob Thuis. Begeleidende muziek: Simeon
Ten Holt. Techniek Georges Plat. Ober-
Door Ton Verbeeten
Weemoedig stemt het wel. Theatergroep Het Hof moet per 1 september het Driekoningendwarsstraattheater
uit. Het pand, waar Het Hof tien jaar onderdak vond en waar de repetities werden
gehouden voor roemrijke en groots opgezette zomertheater-
Tot overmaat van ramp ging de geplande zomervoorstelling van dit jaar, 'Happy End' van Bertolt Brecht ook niet door.
Acteur en regisseur Joop van der Linden moest en zou toch iets van zich laten horen. Het tienjarig jubileum dat tevens een afscheid van het eigen theatertje betekent, zet hij luister bij met het programma `Toch een Happy End?'.
Geheel in de traditie van Het Hof is het theater herschapen in een café chantant. Even traditioneel zwaait oberkelner George Deuss daar de scepter. Dat deed hij met verve bij alle zomerprodukties van Het Hof.
Dwaas
Voor de pauze blijft het doek gesloten. Terwijl op de linkerzijde lichtbeelden van beeldend kunstenaar Rob Thuis in elkaar overvloeien, leest Joop van der Linden parabels, die soms niet langer zijn dan een aforisme, uit 'De dwaas' (1918) van Kahlil Gibran. Hij doet dat op gespannen toon. Dat Joop zichzelf herkent in de figuur van de dwaas, verklaart zijn nervositeit. Op de achtergrond klinkt fraaie muziek van Simeon ten Holt.
Na de pauze krijgt Joop versterking van zangeres Rinel van Venrooy en pianist Martin Fondse. Rinel van Venrooy zingt Brecht — Seerauber Jenny' uit de `Driestuiversopera', Soerabaja Johnny' uit 'Happy End'
in de vertaling van Joop van der Linden. Met haar frêle gestalte oogt ze als 'De mus'. Haar voordracht is innemend, haar intonatie soepel, haar inzet groot.
Natuurlijk zingt zij een duet met Joop. En allen die de `Driestuiversopera' hebben gezien voelden een krimpje nostalgie bij het horen van `De souteneursballade'
Och, en met hoeveel kracht en wijdse armbewegingen zingt Joop `Bilbao' uit 'Happy End'. Als wilde hij alsnog in zijn eentje die hele voorstelling'spelen.
Een jubileum én een afscheid in een intieme voorstelling, een avond vol nostalgie en goede herinneringen. En, Joop, kennende komt er toch weer zo'n spectaculaire zomervoorstelling. Zeker als Liesbeth hem in de juiste banen leidt.