BIJ MIJ THUIS & TRAGICUS TEGEN WIL EN DANK
Regie: Bastiaan Verhorst Regie: Joop van der Linden.
met: Elisabeth Loot-
Première: 3 maart 1999
Ziet het er niet te netjes uit? Carola Ruimschotel, een actrice van een jaar of vijftig, wacht in haar woonkamer op een journalist die haar een vraaggesprek zal afnemen. Carola zit zich op te vreten want Carola kampt met een niet gering imagoprobleem. Er is net iets teveel gebeurd in haar leven: drank, artistieke neergang en avonturen in het seksuele moeras met een ongelukkige afloop. Hoe voorkomt Carola dat de journalist de verkeerde vragen stelt of dat zij het verkeerde antwoord geeft op een goede vraag?
Carola is niet zielig en niet aan de drank, maar maak dat zo'n journalist maar eens duidelijk. In ieder geval moet de kamer er niet te netjes uit zien. Carola is tenslotte een actrice en een gevoelsmens en dus sjokt ze naar de keuken om de prullenmand te halen. Zeer zorgvuldig worden hier en daar wat proppen papier op de grond gelegd en ook de leuning van de fauteuil wordt voorzien van een nonchalante sinaasappelschil. Is de klus daarmee geklaard? Carola twijfelt en uiteindelijk gaat er meer tegen de grond. In de door Paul Haenen geschreven eenakter 'Bij mij thuis' raakt Carola geheel over de kook en loopt het nerveuze afwachten uit op een complete verbouwing van het interieur.
Wat moet een vrouw als het leven zijn sporen heeft achtergelaten, de carrière in
het slop is geraakt en de fles lonkt, maar het vuur nog niet is gedoofd? Een hopeloze
toestand, waaraan actrice Elisabeth Verlee gisteren bij de première van 'Bij mij
Thuis' in Theater Het Hof op fraaie wij ze gestalte gaf. Is deze vrouw wanhopig en
teleurgesteld in de liefde? Jawel, maar ze geeft de moed niet op, ook al maakt ze
zichzelf helemaal gek en is de afloop even lachwekkend als tragisch. Gaat u dus
morgen of overmorgen naar theater Het Hof in de Boekhorstenstraat 58. 'Bij mij thuis
wordt er tot en met 13 maart gespeeld en theater Het Hof is op zich een bezoek waard.
Er gebeurt altijd wat -
PETER NIJENHUIS
Recensie Arnhemse Courant
Carola verbouwt
haar interieur
Recensie De Gelderlander
Arnhems campingleed
wordt wereldleed
Door SUZANNE HOENDERDAAL
Een wat oudere actrice wacht op de journalist die haar zal komen interviewen: Ze is als een puber zo onzeker: zijn haar kleren in orde, deugt haar huiskamer, wat voor 'n indruk zal de man krijgen. Uit vorige ervaringen weet ze dat ze op haar woorden en haar manier van doen moet letten. Een moment van onoplettendheid en je krijgt koppen in de krant die een volkomen verkeerd licht werpen op haar als persoon en als actrice.
Ze heeft nog een halfuur te gaan en oefent op haar imago. Ze moet vooral niet te
veel zeggen en zeker niet ingaan op privé-
Elizabeth Loot laat je als het ware een kijkje in haar gedachten nemen. Om het de toeschouwer wat gemakkelijker te maken, spreekt ze die gedachten hardop uit. Die variëren van angst tot geëxalteerde opgewondenheid. Daar zit je niet bij stil, dus wordt een en ander ook nog eens aanschouwelijk gemaakt. Theater dus.
Het mag dan sneu zijn dat een vrouw van rond de vijftig nog steeds niet de gemoedsrust heeft gevonden zichzelf te durven zijn, haar soort zenuwen zijn waarschijnlijk herkenbaar voor iedereen. Elizabeth Loot speelt met een professionele kracht haar personage uit. De wanhopige pogingen van de vrouw zichzelf alsnog van een ‘gezicht' te voorzien, voornamelijk om zichzelf niet bloot te hoeven geven. Er is een beerput waar de deksel stevig op moet blijven, maar hoe houd je die daar als de journalist doorvraagt?
Tegenover de monoloog van Paul Haenen staat een monoloog van Tsjechow. Dat wil zeggen, daar is weinig meer van terug te vinden, want Joop van der Linden bewerkte de hele situatie naar nu. In sappig Arnhems stort hij zijn hart uit aan de bar (letterlijk) tegenover George Deuss als barkeeper. Tsjechow had nog nooit gehoord van het stadskantoor, van airco's en van campings bij Nijkerk: Als Henkie werkt de man in de techniek (stadskantoor dus) en zit, vanwege renovatie, met de hele buurt op een camping bij Nijkerk. Daar is het feesten, bingo en ander sociaal vertier geblazen.
Concentratie
Het duurde even voor Van der Linden op gang kwam. Bovendien werd hij afgeleid door een goed aflopend ongelukje in de zaal, waardoor het nog lastiger werd om de concentratie op te pikken en vast te houden. Maar toen het eenmaal liep, liep het ook.
Dan wordt het campingleed van de Arnhemmer tot wereldleed. Opnieuw een uiterst herkenbaar soort ellende.
Twee korte eenakters in Theater het Hof. Ze sluiten mooi op elkaar aan, al lijkt de Tragicus tegen wil en dank meer een soort uitsmijtertje te zijn, een grap omdat er nog tijd over was. Toch leuk meegenomen.