JESUS, MY BOY
Tekst: John Dowie.Regie: Cristiaan Nortier.
Spel: Michiel Kerbosch
Première 21 januari 2004
Roerende Jozef aan bod in 'Jesus, my boy'
Door SUZANNE HOENDERDAAL
In werkelijkheid is er weinig tot niets bekend over Jozef, de vader van Jezus. Geen probleem voor schrijver John Dowie, die Jozef uit de schaduw trok en hem een geschiedenis en een karakter gaf. Jozef zou timmerman geweest zijn in Betlehem. Hij ontvluchtte de kleinsteedsheid en het religieuze en politieke gekrakeel kwam in Nazareth terecht. Daar ontmoette hij Maria en ook de rest is bekend: terug naar Betlehem voor de inschrijving. Maria's bevalling in een grot. De wijzen. Herodes. De vlucht naar Egypte. De terugkeer naar Nazareth. Daarna lijkt Jozef uit de verhalen te verdwijnen. We kennen hem als oude man op talloze afbeeldingen, maar volgens Dowie was hij pas 23 toen hij vader werd en was hij ook aanwezig bij de kruisiging.
Waar het in de monoloog om gaat, is dat Jozef als een nuchtere man naar voren komt. Een vader van meerdere zonen die domweg van hen houdt en die dat hele messiasgedoe van zijn oudste zoon eigenlijk niet ziet zitten. Liever had hij hem als timmerman in de werkplaats gehad. Michiel Kerbosch vertelt als Jozef wat er in hem om gaat. Refererend aan verleden en heden komt er een bescheiden ambachtsman over het voetlicht, die al die latere verdichtingen nog steeds met verbazing bekijkt. Hij moet niets hebben van fanatici, ook vandaag niet. Kerbosch vertelt het verhaal ingehouden, met een concentratie die je meezuigt. Zijn personage is een rustige man om van te houden en te respecteren. Waarom hij uit verhalen en van schilderijen is verdwenen is niet duidelijk. Gesuggereerd wordt dat Maria veel gepassioneerder aan haar zoon en zijn missie hing en dat Jozef gewoon thuis zijn werk deed en zich afzijdig hield van elke beweging buitenshuis. We weten het niet. Dowie en Kerbosch gaven hem een stem en die is de moeite van het beluisteren waard.
Binnen het repertoire van Het Hof begint een dergelijk theaterstuk steeds minder uit de toon te vallen. Het bijzondere is dat de laagdrempeligheid van het theater best wat zwaardere producties kan verdragen. Toch is Jesus, my boy niet zwaar te noemen, maar voor een soloverhaal wordt nou eenmaal wat meer concentratie gevraagd.