DIAGNOSE MATA HARI
Tekst: Tony Dunham. Regieconcept: Michiel Kerbosch
Spel: Lidewij Benus en Michiel Kerbosch
Première 9 mei 2007
RECENSIE de Gelderlander
Toneelstuk over spion' Mata Hari toont fameuze levenswandel zonder diepgang
door Nicole Beaujean
ARNHEM -
Het toneelstuk Diagnose Mata Hari probeert een psychologische verklaring te vinden voor Zelles voorliefde voor riskante relaties.
Ging het haar om macht en geld? Om haar fascinatie voor spionage? Was het de aantrekkingskracht
van mannen in uniformen? Diende zij het land of louter zichzelf? Of zocht ze louter
liefde en aandacht? Hoewel bijzonder sterk geacteerd, met name door de Groningse
Lidewij Benus, slaagt het team daar niet in. Het toneelstuk blijft een opsomming
van feiten en gebeurtenissen en krijgt nergens diepgang. De fameuze levenswandel
van Mata Hari -
Bovendien is het een genot om te kijken naar de expressieve Benus. De rollen van tegenspeler Michiel Kerbosch zijn bescheidener en geven haar de ruimte om te stralen. Respect en bewondering voor het lef waarmee de actrice halfnaakt een echte Indiase dans ten tonele brengt, met Theater Het Hof als toepasselijk decor en het publiek als figuranten!
De diverse locaties uit haar leven (Java, Parijs, de internationale theaters) worden gevisualiseerd door diaprojecties achter een transparant doek. Het Indonesische regenseizoen, de Tweede Wereldoorlog en het fatale schot worden in audio gebracht.
Precies een uur duurt de dialoog en dan ligt er geen kant-
„Dood is niets. Leven trouwens ook niet."