STARTPAGINA.
EMAIL.
HET THEATER.
EERDERE PRODUCTIES.
JOOP.

DE KOMEDIANTEN

Tekst: Hugo Claus.

Decor en Regie: Joop van der Linden

met: Lima Rood en Joop van der Linden.  Spelregie: Jochem de Rooi.

première: 9 december 2017

Het Hof laat spetterend spel zien in De komedianten

Een vurige dans van liefde en haat

We zien een wat oudere acteur. Hij heeft het over zijn ‘ziekelijk opge-blazen ego’, maar wekt niet ons medelijden of zelfs maar een greintje sympathie. Dat gebeurt eigenlijk gedurende de hele voor-stelling niet. Hij, Gerard, kankert  wat af en dat kankeren raakt in een stroomversnelling als Mia, zijn jongere tegenspeelster, opkomt.

Ze beginnen aan een repetitie van een liefdesscène uit Volpone (De Vossenjacht) en ze blijven erbij drinken.  En, de drank haalt niet altijd het beste uit de mens.

Wat het spel betreft ben je er ineens helemaal bij als Lima Rood wer-velend opkomt. Al snel blijkt dat Mia en Gerard een onverwerkte liefdes-relatie aan het herkauwen zijn en dat speelt ze danig parten tijdens  de repetitie van de liefdesscène tussen een wat oudere Venetiaanse edelman en de  jeugdige schone Celia. Ze draaien – in woord en beweging – om elkaar heen, laten zich even meeslepen door een liefdeswoord  om daar rap een scheldkanonnade overheen te gooien. Joop van der Linden en Lima Rood weten wel  raad met de spitse teksten van Hugo Claus

En dat, terwijl Claus hoge eisen stelt aan de spelers in deze dans van liefde en haat. Je speelt een voor-stelling in een voorstelling, haalt venijnig uit en spreekt dan een teder woord. Tegelijkertijd maken Lima en Joop in hun spel glashelder duidelijk waar ze het spel in het spel spelen en waar ze dat gebruiken om uit-drukking te geven aan hun eigen sores. Dat doen ze dan ook nog eens drie keer, die liefdesscène, in drie verschillende speelstijlen.

Na de pauze gaan de spelers er eenparig versneld tegenaan. Ze verwijzen bij tijd en wijle nog wel naar de scènes van voor de pauze, maar worden feller en persoonlijker tegen elkaar.  Zoals het hoort bereikt hun spel in de laatste scènes zijn hoogtepunt.

Je laat je door zoveel spelplezier en elan met vreugde meeslepen. En, Joop en Lima slagen er ook nog aan de slotscène een draai te geven, die ons doet hopen dat het nog wel eens goed komt met die twee.

Nee, ik heb het hier over Mia en Gerard. Met Lima en Joop kan het niet beter. Eh… op het toneel.

 

Door Ton Verbeeten
(gezien première za. 9 dec.)